Blog: waarom fietsen mensen naar hun werk?

Marco Duijnisveld TNOMensen die aan de noordzijde van Amsterdam wonen of werken, stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan, dat is het doel van FietsCoalitie SmartCity. Onder andere het Havenbedrijf Amsterdam, Amsterdam Smart City en TNO maken hier deel van uit. Het samenwerkingsverband bestaat nu twee jaar ongeveer. In deze spontane blog-bijdrage geeft Marco Duijnisveld, projectmanager bij TNO, een korte update.

Een campagnebord met de tekst A10 West dicht? Ga toch fietsen. Extra picknicktafels langs de weg. En een nieuwe wachtvoorziening bij de Hempont. Het zijn enkele manieren waarop we mensen die aan de noordzijde van Amsterdam wonen of werken, stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan. Het gaat met name om mensen die wonen of werken in havengebied Westpoort of in en om Zaandam en 15 kilometer of minder hoeven te reizen. Op wegen van en naar beide plekken staat het verkeer namelijk vaak vast.

Enquête
Om meer inzicht te verkrijgen in het gedrag van de fietser in dit gebied, heeft TNO een enquête opgesteld. Momenteel hebben ruim 600 respondenten die al ingevuld. De enquête helpt zowel bij de evaluatie van de recente activiteiten van de FietsCoalitie SmartCity, als het zinvol inrichten van nieuwe gedragscampagnes. In dit blog delen we enkele inzichten over de ervaringen en attitudes van de respondenten van de enquête.

Allereerst enkele kenmerken over de respondenten en hun houding ten opzichten van het fietsen en reizen naar het werk:
-Meer dan 90 procent van de deelnemers vindt dat fietsen helpt om gezond oud te worden.
-Meer dan 80 procent van de deelnemers denkt dat de meerderheid van hun collega’s positief is over het feit dat ze fietsen.
-15,6 kilometer is de gemiddelde afstand tussen de woonlocatie en het werkadres van de respondenten.

Bezweet aan komen
Op fietsafstand van het werk wonen en fietsen leuk vinden, dat voor de meeste respondenten de reden om de fiets te pakken. Bovendien voelt een grote meerderheid zich gestimuleerd door het hebben van een geschikte fiets en de aanwezigheid van goede en veilige fietsroutes en fietsparkeergelegenheid. We hebben ook onderzocht wat geen rol speelt bij de keuze om te fietsen. Een (lease)auto bezitten, autorijden niet leuk vinden of geen fietsmaatje hebben, deze punten hebben geen invloed.

Waarom fietsen mensen niet naar hun werk? Daar hebben we ook naar gekeken. Veelal vinden automobilisten en OV-gebruikers dat fietsen teveel tijd kost in vergelijking met andere vervoersmiddelen. Velen geven ook aan dat de reisafstand tussen huis en de werklocatie te groot is. Een andere reden om niet te fietsen naar het werk is het ongemak – bijvoorbeeld bezweet aankomen.

Wat wel werkt en wat niet
We waren ook benieuwd wat mensen zou motiveren om de fiets te pakken naar het werk. De volgende punten kwamen naar voren in de enquête. Als bedrijven of de overheid korting geven op een nieuwe fiets of e-bike, dan werkt dat motiverend, zeggen veel respondenten. Fietspaden egaler of breder maken zou volgens velen ook werken. Reclamecampagnes via borden langs de weg of via flyers werken juist weer niet, geven veel deelnemers aan. Een vollediger overzicht van de uitkomsten is hieronder te vinden.
Onderzoek TNO
Inzichten in fietsgedrag krijgen we niet alleen uit enquêtes, maar ook uit onze Kilometervreter-app. Met de kilometervreter/Ring-Ring-app kunnen fietsers hun fietskilometers omzetten in kortingen bij winkels en bedrijven én op de aanschaf van een nieuwe fiets. Momenteel voeren we verdere analyses uit op de reisdata die we binnenkrijgen. Hier gebruiken we bijvoorbeeld ook het TNO Smart Cycling Platform voor. Hiermee kunnen we data van de app omzetten en filteren op herkomst-bestemming, fietsintensiteit en reistijd.

Marco Duijnisveld is senior project manager Sustainable Urban Mobility and Safety bij TNO.

Dit was een spontane blog-bijdrage. Wie ook een idee heeft voor een blog, kan dat mailen naar de Verkeersnet-redactie.

De FietsCoalitie Smart City bestaat uit: Havenbedrijf Amsterdam, Count & Create, Ring-Ring, BRIGHT UP, TNO en Amsterdam Smart City. Partners zijn de Vervoerregio Amsterdam en gemeente Zaanstad, evenals het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bekijk hier een eerder artikel op Verkeersnet over het project.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.