Effect Beter Benutten vlakt af

beterbenuttenHet effect van het programma Beter Benutten lijkt wat af te vlakken. Zo lijken maatregelen die zijn genomen om het reisgedrag aan te passen in de regio Twente tussen 2014 en 2015 minder aan te slaan. In 2015 zegt 71 procent van de respondenten dat hun reisgedrag niet is veranderd als gevolg van een van de bekende maatregelen. In 2014 was dit nog 55 procent.

Dat staat in het nog niet geopenbaarde rapport ‘Gebruikersonderzoek Beter Benutten 2015’ van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Uit het rapport blijkt dat weggebruikers vooral aanslaan op infrastructurele maatregelen. In Twente ging het bijvoorbeeld om de aanleg van extra rijstroken en het ombouwen van kruispunten. Dergelijke maatregelen scoren ook het best als gevraagd wordt naar redenen om het reisgedrag aan te passen.

Verder valt de Twente e-fietsactie in dat opzicht positief op.

Apps worden weliswaar steeds meer gebruikt, maat speciale initiatieven als de SMART-app en de woon-werk kostencalculator kunnen slechts op beperkte  belangstelling rekenen.

Ook de fietsnelwegen scoren relatief laag als het gaat om het aanpassen van het reisgedrag. Wel zijn de gebruikers er zeer tevreden over.

De bekendheid van het initiatief Twente Mobiel  van de Twentse werkgevers voor het verminderen van het autogebruik in de spits door mobiliteitsmanagementmaatregelen neemt door de jaren heen gestaag af: in 2013 was nog 61 procent helemaal niet bekend met Twente Mobiel, in 2015 is dit gestegen naar 68 procent.

Een meer optimistisch geluid komt van minister Schultz, die in een brief aan de Kamer over het MIRT schrijft “dat het eerste pakket aan maatregelen voor een betere benutting van de bestaande infrastructuur in twaalf regio’s zijn vruchten heeft afgeworpen”.

Sinds 2011 zijn er 47.000 spitsmijdingen per dag. En de Beter Benutten maatregelen zorgen op drukke corridors voor 19 procent minder vertraging ten opzichte van een situatie zonder Beter Benutten. Inmiddels werken ruim 2.100 werkgevers en circa 176.000 werknemers actief mee.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.