Verkeer in de slimme stad

verkeerindeslimmestadHet congres Verkeer in de slimme stad van VERKEERSNET  is achter de rug. En we kijken terug op een uitermate geslaagde bijeenkomst. Met een aantal spraakmakende bijdragen in de plenaire ochtendsessie en zeer informatieve bijdragen in de middagstreams.

De opzet van het tweede Grote Verkeersnet Jaarcongres – de ontmoeting van verkeerskundigen, planologen en stedenbouwers rond het thema smart city – kwam uitstekend uit de verf. Onder meer in een uitdagende opening van planoloog Zef Hemel, die de verkeerskundigen voor de voeten wierp dat die niet alles moeten proberen te regelen, maar moeten leren van historische fouten. Zoals de aanleg van ondergrondse metro’s en het openbreken van steden voor de aanleg van autoboulevards dwars door de stad.

Neem een voorbeeld aan het ov-systeem in een stad als Nairobi waar met kleine particuliere busjes, matatus, min of meer organisch een ov-netwerk is gecreëerd, zo hield Zef Hemel de bezoekers voor.

Ook Kees d’Huy van TNO benadrukte dat verkeer complex is, een ‘social mess’, maar dat we daar ondertussen wel veel van weten. Vind de hefbomen en de tipping points waarmee je verkeer kunt sturen, gebruik dashboarden om inzicht te krijgen en houdt rekening met de niet te onderschatten human factor, aldus adviseerde hij zijn gehoor.

Eric-Mark Huitema van IBM meldde onder meer spectaculaire resultaten van de implementatie van ITS-systemen in ‘slimme steden’.  Niet alleen leidde dat tot een daling van de congestie, ook de winkeliers zagen hun inkomsten stijgen. Het aandeel lopen en fietsen in de stad nam tot 80 procent toe. Het wachten bij voetgangersoversteken met 35 procent af.

De 5-minuten pitches van drie steden gaven ook aanleiding tot de nodige discussies.

Dordrecht liet zien hoe men stapsgewijs binnen bestaande budgetten de omwenteling aan het maken is naar een smart city, met een focus op verlichting, verkeersdata, zorg, binnenstad en water.

Mechelen trok veel aandacht met de manier waarop de binnenstad – met een systeem van camera’s met kentekenherkenning – autovrij wist te maken. Mede dankzij de inzet van een daadkrachtige burgemeester die zich sterk maakt voor het wettelijke kader om dat mogelijk te maken. En dankzij  het feit dat de camera’s de sociale veiligheid drastisch verbeterde, waardoor privacy issues voor de inwoners voor lief worden genomen.

En Assen toonde het uitgebreide sensornetwerk in de stad, beschikbaar voor experimenten in het kader van de slimme stad. In de toekomst zal de auto waarschijnlijk zelf ook steeds meer als sensor fungeren. In Helmond – ook aanwezig op het congres – werkt men daar op de Automotive Campus aan.  Samenwerking lijkt dus voor de hand te liggen, zo werd tijdens de discussie geopperd van verschillende kanten.

De komende tijd zullen presentaties die door de sprekers beschikbaar worden gesteld op de congreswebsite worden geplaatst. Ze zijn dan te vinden onder Programma’s > Meer informatie.

 

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.