Fotoborden bij Velsertunnel tegen te hoge vrachtwagens

vrachtautoRijkswaterstaat plaatst zogeheten fotoborden bij de Velsertunnel. De fotoborden geven vrachtwagens een extra waarschuwing als zij te hoog zijn om door de tunnel te rijden.

De fotoborden zijn een aanvulling op het bestaande waarschuwingssysteem voor hoge vrachtwagens. De hoogtedetectie geeft een waarschuwing als een vrachtwagen hoger is dan het wettelijk maximum van 4 meter. Op de borden zien chauffeurs van te hoge vrachtwagens hun eigen voertuig groot afgebeeld, met de waarschuwing dat hun wagen te hoog is en van de snelweg af moet. Tijdens een eerdere proef met vergelijkbare borden nam het aantal incidenten met te hoge vrachtwagens flink af.

De fotoborden bij de Velsertunnel zijn een primeur: het zijn de eerste die in Nederland worden geplaatst. Ze komen aan de noord- en zuidkant van de tunnel te staan, op een kilometer of twee van de tunnelmond. Dan hebben vrachtwagens nog tijd genoeg om de A22 te verlaten.

Plaatsen van de fotoborden hangt direct samen met de renovatie van de Velsertunnel in 2016. Tijdens deze grootschalige onderhoudsbeurt verhoogt Rijkswaterstaat onder meer de doorrijhoogte van de tunnel met 12 centimeter, zodat incidenten met te hoge vrachtwagens minder vaak voorkomen. Ook richt Rijkswaterstaat de tunnel slimmer in. Het laagste punt ligt straks niet langer ongeveer in het midden van de tunnel, maar direct aan het begin. Zo wordt de kans aanzienlijk kleiner dat een vrachtwagen in de tunnel vast komt te zitten en over een groot deel van de tunnel schade maakt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.