Londen combineert congestieheffing met ‘ultra-milieuzone’

londenLonden heeft plannen gelanceerd om vanaf 2020 alleen nog maar auto’s, vrachtauto’s en bussen toe te laten in het centrum die aan zeer strenge milieu-eisen voldoen.  Wie daar niet aan voldoet, betaalt bovenop de congestieheffing een forse toeslag.

De nieuwe regeling verplicht fabrikanten alleen nog voertuigen te leveren die aan bepaalde Euronormen voldoen. In 2020 worden oudere voertuigen die niet aan de norm voldoen uit de stad geweerd.

Nieuwe dieselauto’s en moeten bijvoorbeeld vanaf 1 september 2015 voldoen aan de zogenaamde Euro 6 norm. Na 2020 mogen dieselauto’s ouder dan 5 jaar niet meer het centrum in. Voor bezineauto’s gelden soortgelijke eisen, gebaseerd op de Euro 4 norm.

Voor bussen, taxi’s en huurauto’s gelden extra eisen. Zo komen er voor taxi’s, huurauto’s  en enkeldeksbussen – met een overgangstermijn – zero-emissie-eisen. Deze voertuigen zorgen voor ongeveer de helft van de NOx emissies in het centrum.

Voertuigen die niet aan de eisen voldoen in 2020 mogen wel het centrum in, maar betalen daar fors voor. Voor een personenauto betaalt men 12,5 pond bovenop de congestieheffing. De toeslag voor een bus bedraagt 100 pond. De regeling moet gecontroleerd worden via het kentekenherkenningssysteem dat al wordt gebruikt voor de congestieheffing.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.