Regio Arnhem koppelt gastvrijheid en bereikbaarheid

Stadions, attracties, hotels, evenementen als Operation Market Garden en congressen genereren grote bezoekersstromen die de bereikbaarheid van een regio onder druk zetten. In Arnhem zijn de eerste ‘Actieve Regio Ambassadeurs’ (ARA) aan de slag. Ze zijn opgeleid om gasten die de regio Arnhem bezoeken een positieve en gastvrije beleving te bezorgen. Informatievoorziening over bereikbaarheid is vast onderdeel.

Daarnaast werkt SLIM in de regio Arnhem-Nijmegen onder de noemer ‘Gastvrij bereikbaar’ samen met een aantal ‘leisure locaties’ aan het verbeteren van bereikbaarheid.

Het Project [ARA] is een initiatief van Regionaal Bureau voor Toerisme in de regio Arnhem Nijmegen, de hotels in de regio en BRENG en SLIM. Doel is om van alle medewerkers van bedrijven die in aanraking komen met gasten, ambassadeurs van de regio te maken, zodat zij kunnen zorgen voor een welkom gevoel bij bezoekers maar ook voor enthousiaste informatievoorziening over – onder meer – bereikbaarheid en regionale evenementen zoals Operation Market Garden.

Elk geïnteresseerd bedrijf in de regio Arnhem, kan kosteloos aan project deelnemen. Het animo daarvoor is groot: bedrijven zien de toegevoegde waarde om meer toerisme, uitgaven en positieve aandacht in (social) media te bevorderen. In de eerste anderhalve maand zijn al meer dan 200 personen van veel verschillende bedrijven getraind op gastvrijheid en kennis van de regio. De trainingen worden gegeven via e-learning modules, die op ieder gewenst moment kunnen worden gevolgd. Er zijn vier vaste modules, waaronder een module specifiek gericht op bereikbaarheid.

Het gaat onder meer om receptionisten van hotels en evenementenlocaties die reisinformatie geven over de manier waarop het prettigst gereisd kan worden.

Medewerkers van vervoerbedrijven leren op hun beurt meer over wat de regio te bieden heeft qua bezienswaardigheden en evenementen.

Enkele tientallen recreatieve organisaties investeren inmiddels samen met SLIM actief in hun bereikbaarheid. De partners van het duurzame keurmerk Green Key vervullen hierbij een belangrijke ambassadeursrol. Mobiliteitsmanagement maakt een vast onderdeel uit van hun twee-jaarlijkse certificering en SLIM helpt hen hier actief en innovatief invulling aan te geven. Daarbij wordt ingezet op gastvrijheid en, waar mogelijk, een langer verblijf: voor de spits binnenkomen en na de spits weer naar huis. Een voorbeeld hiervan is een speciaal ‘Vroege Vogelmenu’ voor zakelijke gasten.

De uitwisseling van kennis en ervaring vindt plaats via het (besloten) kennisplatform gastvrijbereikbaar.nl. Hiermee komt de kennis ook beschikbaar voor organisaties buiten de regio. Hospitality managers en iedereen die zich bezighoudt met gastvrijheid kan zich aansluiten bij dit besloten platform en met elkaar kennis, concrete tips en best practices uitwisselen. Zo schreef het Gelredome een blog over de bereikbaarheidsmaatregelen voor het concert van Justin Bieber en vertelde Van der Valk Hotel Arnhem over hun ervaringen met e-vervoer.

Ook ontwikkelde Team SLIM voor 15 organisaties een Travellers’ Journey. Hierbij wordt vanuit het perspectief van de zakelijke en de particuliere bezoeker gekeken naar knelpunten in de ‘gasten-logistiek’ die vanzelfsprekend weer van invloed is op de beleving van de gast en de gastvrijheid.

Zwolle

Ook Zwolle zet in op gastvrijheid en bereikbaarheid, met de campagne ‘In Zwolle is altijd Plaats’. Tijdens de campagne wordt de goede bereikbaarheid van het centrum benadrukt en het ruime aanbod aan parkeervoorzieningen onder de aandacht gebracht. Tijdens de campagne is er op zaterdagen een Vroegevogelactie voor de gebruikers van de gemeentelijke parkeergarages en –terreinen. Met de Vroege Vogelactie betalen automobilisten op zaterdag tot 11.00 uur geen parkeerkosten. Na 11.00 uur geldt het normale tarief. Ook voor fietsers zijn extra service in het leven geroepen. Gebruikers van de fietsenstallingen Meerminneplein en Pletterstraat kunnen kosteloos een buggy of een paraplu lenen.

De gemeente voert de campagne ‘In Zwolle is Altijd Plaats’ uit samen met Citycentrum, Horeca Nederland afdeling Zwolle en de ondernemers in de binnenstad. De campagne is mede gefinancierd vanuit het Bereikbaarheidsfonds Beter Benutten Zwolle Kampen Netwerkstad omdat het hier gaat om een bereikbaarheidsarrangement dat aansluit bij de doelen van Beter Benutten: de initiatiefnemers koppelen mobiliteitsdiensten en -producten aan het bezoeken van de binnenstad. Met als doel bezoekers meer te spreiden over de dag en over de parkeerlocaties.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.