‘Overheid moet investeren in short-range infrastructuur’

shortrangeDe overheid moet enkele tientallen miljoenen euro’s investeren in de realisatie van een short-range infrastructuur waarmee auto’s en wegkantsystemen worden gekoppeld. Anders blijft het bij proefprojecten en komen er geen diensten van de grond.

Dat is de conclusie van een denktank van specialisten uit overheid en industrie die in opdracht van het Platform Beter Benutten bekeek hoe die markt zich nu ontwikkelt.

‘Ten aanzien van de communicatie tussen voertuigen en daarmee dienstverlening aan de weggebruiker heeft minder marktontwikkeling plaats dan vanuit maatschappelijke effecten gewenst is’, zo luidt de conclusie.

Het blijft tot nu toe bij proefprojecten, zoals ‘Brabant-in-car III’ en ‘Spookfiles’ maar er ontwikkelen zich geen diensten die gebruik maken van de communicatiemogelijkheden tussen voertuig en wegkant, aldus de denktank.

Mogelijke toepassingen van short-rangesystemen zijn onder meer het regelen van kruispuntprioriteit, dynamische maximumsnelheden op het dashboard in de auto en parkeerplaats-verwijssystemen. Ook de veiligheid van fietsers zou verbeterd kunnen worden met behulp van short-range communicatie.

Om dergelijke systeem op grote schaal te introduceren zouden de gezamenlijke overheden en wegbeheerders launching partners voor de wegkant-infrastructuur moeten worden.

‘Er dient voorkomen te worden dat een investering van de overheid een eenmalige subsidie wordt voor een project, waarbij na beëindiging van de subsidie ook het project (en dus de dienst) wordt beëindigd. Dan kunnen diensten die al boven de markt hangen in pilotvorm, daadwerkelijk worden ingezet voor een doelgroepgrootte die voor marktpartijen direct interessant is.’

Verwacht wordt dat zo’n impuls vanuit overheidszijde enkele tientallen miljoenen euro’s vraagt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.