Wisselende resultaten met inzet ‘serious games’

vooruitindespitsDe online game en campagne ‘Vooruit in de spits’ die in 2013 in de regio’s FoodValley en Rivierenland liep heeft 490 deelnemers getrokken. Van hen zeggen 181 naar aanleiding van het spel een andere vervoerwijze te hebben uitgekozen of een ander tijdstip om te reizen.

Werknemers konden meedoen vanaf 4 maart 2013 tot en met 31 december 2013. ‘Vooruit in de spits’ was het vervolg op ‘Vooruit in de file’ dat liep van mei 2012 tot en met februari 2013.

Centraal in de campagne stond de online game. Deelnemers aan de game kwamen in een virtuele file terecht, waar elke week prijzen te winnen waren. Je kwam verder vooruit in de spits door punten te verzamelen met het beantwoorden van vragen, een battle aan te gaan met andere deelnemers, informatie te delen via sociale media, meepraten over stellingen en polls, een fietsspel te spelen, enzovoort. Je kon gratis meespelen via de website of op de smartphone.

Het doel van de campagne was volgens VCC Oost die de campagne trok, om het bewustzijn over slim werken en slim reizen onder werknemers in de deelnemende regio’s te vergroten. 90% van de deelnemers zegt dat ze zich bewuster zijn geworden van mobiliteitsmogelijkheden. 37% van de deelnemers probeerde afgelopen jaar naar aanleiding van het spel een andere vervoerwijze uit of koos een ander tijdstip om te reizen. 42% van de deelnemers is bevestigd in het feit dat hij of zij al bewust met mobiliteit om gaat.

Daarnaast meldt VCC Oost nog dat Facebookpagina van de campagne de nodige aandacht trok. De pagina werd in de actieperiode bekeken door zo’n 10.000 gebruikers.

De resultaten wijken overigens aanzienlijk af van die van de vorige campagne met eveneens een ‘serious game’ als middelpunt. Daar in 2012 1200 mensen aan deel, van wie 1 op de 10 naar aanleiding van het spel een andere vervoerwijze of een ander tijdstip om te reizen koos.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.