Geen parkeervergunning meer in Rotterdam voor vervuilende bestelauto’s en personenauto’s

rotterdamEen volledig vrachtverkeerverbod op de ’s-Gravendijkwal, een sloopregeling voor de meest vervuilende bestelauto’s, personenauto’s en taxi’s en extra voorwaarden voor nieuwe parkeervergunningen. Zo wil Rotterdam aan de luchtkwaliteitsnormen voldoen.

De luchtkwaliteit in Rotterdam voldoet aan de wettelijke normen voor fijnstof (PM10). Op enkele plekken in de stad geldt dit nog niet voor de Europese norm voor stikstofdioxide (NO2), waar in 2015 aan moet worden voldaan. De maatregelen om dieselmotoren te verbeteren (invoering Euro-4 en Euro-5) blijken minder effectief dan de experts verwachtten, aldus Rotterdam. Met name langs het Maastunneltracé, waaronder de ’s-Gravendijkwal, blijven hardnekkige knelpunten bestaan. Daarnaast wil Rotterdam werken aan het verminderen van de uitstoot van elementair koolstof (‘roet’), omdat uit wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker blijkt hoe ongezond roet is.

B&W presenteert nu een aanvullend pakket.

Voor bestelauto’s, personenauto’s en taxi’s komt in 2014 een sloopregeling voor de meest vervuilende auto’s. Dit zijn diesels ouder dan 2005 en benzineauto’s ouder dan juli 1992. Bovenop de sloopregeling wordt een premie verstrekt wanneer een nieuw voertuig wordt aangeschaft dat elektrisch is of op groen gas rijdt. Voor bestelauto’s komt ook een stimuleringsregeling om het vervangen van een oude bestelauto door een goede tweedehands bestelauto te ondersteunen.

De ’s-Gravendijkwal tussen de Rochussenstraat en het Weena en (gedeeltelijk) de Heemraadsingel worden medio 2014 afgesloten voor al het vrachtverkeer.

De meest vervuilende bestelauto’s en personenauto’s krijgen geen nieuwe parkeervergunning. Dit zijn diesels ouder dan 2005 en benzineauto’s ouder dan juli 1992 (indicatief). Deze maatregel heeft geen effect op reeds verstrekte parkeervergunningen en is nog niet van toepassing op gebieden waar betaald parkeren in 2014 voor het eerst wordt ingevoerd.

Utrecht subsidieert sloop oude auto’s

Eigenaren van vieze auto’s in Utrecht krijgen een vergoeding voor de sloop en vervanging van hun auto. Zij kunnen via de gemeentelijke website, na invoering van hun kenteken, direct zien voor welke vergoeding zij in aanmerking komen, en deze vervolgens aanvragen. Voor snelle beslissers is er een bonus. De stimuleringsregelingen zijn een opmaat naar de invoering van milieuzones voor personenvoertuigen en bestelverkeer op 1 januari 2015.

Er zijn maatregelen voor eigenaren van personenvoertuigen, bestelverkeer, taxi’s en goederenvervoer. Ze zijn onderverdeeld in regelingen voor particulieren (bewoners) en regelingen voor bedrijven. De sloopbedragen zijn gebaseerd op de restwaarde van het voertuig en vergelijkbaar met de sloopbedragen uit de sloopregeling van gemeente Den Haag.

De regeling voor particulieren is gericht op de sloop van de vervuilende auto’s (diesel tot 1 januari 2006 en benzine tot juli 1992). Bovenop het sloopbedrag krijgen bewoners een subsidie als ze een vervangend voertuig aanschaffen (minimaal diesel Euro 6 of benzine vanaf 1 januari 2001). Daarnaast geeft de gemeente een bonus als eigenaren snel beslissen). Inwoners van het milieuzonegebied met een voertuig dat per 1-1-2015 in de milieuzone geweerd wordt, krijgen een extra bijdrage, die bijvoorbeeld ook kan worden besteed voor de aankoop van een fiets of OV-abonnement.

De regeling voor bedrijven is gericht op het vervangen van oude auto’s door schonere auto’s, zowel diesel als benzine vanaf januari 2014 (Euro 6). Voor taxi’s gelden aparte bedragen als veelrijders in de stad.
Bedrijven krijgen een bedrag voor sloop als ze een dieselvoertuig (personenauto of bestelauto) ouder dan 1 januari 2006 of een benzinevoertuig met DET voor 1 juli 1992 laten slopen. Ook voor ondernemers die snel beslissen geldt de bonusregeling.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.