Tien innovatieve oplossingen voor minder files in Utrecht

fileTien bedrijven uit de creatieve industrie mogen aan de slag met hun ideeën voor het oplossen van de verkeersdruk in Midden-Nederland. Zij zijn door de jury van de Economic Board Utrecht, de provincie Utrecht en een aantal grote Utrechtse bedrijven geselecteerd uit 40 inzendingen. De uitvraag van het project Anders op Weg werd uitgeschreven om een oplossing te vinden voor de grote verkeersdruk in de regio door middel van (onbewuste) beïnvloeding van het rij- en reisgedrag van automobilisten.

De jury beoordeelde de ideeën vooral op innovatie, acceptatie, effect en positieve business cases. Tien bedrijven met de beste oplossingen hebben een vergoeding gekregen om hun idee verder uit te werken. Vier van hen gaan door naar de laatste ronde. Die ideeën zullen verder worden uitgewerkt.

De tien kandidaten:

• Innovactory met de TimesUpp, jouw persoonlijke reisassistent. Een app, powered by TomTom Traffic, die er voor zorgt dat je gaat reizen als dit verstandig is. Bij Anders op Weg: op zoek naar slim agendamanagement in combinatie met gedragsverandering.

• ALD Automotive met de Anders Reizen app waarbij leaserijders slimme kilometers kunnen sparen door anders of zuinig te reizen in combinatie met mobiliteitspas, directe feedback en besparingen voor werkgevers.

• Mobydot, Raaskal games en Plan to Behaviour met GreenOwl, aan de hand van individuele reispatronen daagt Green Owl mensen on- én offline uit tot duurzaam, CO2-neutraal reisgedrag.

• VCC Oost met carpoolkaart. Deze kaart maakt een automatische match tussen werknemers van een bedrijf (of forensen op een bedrijventerrein) zodat samen reizen gemakkelijker wordt.

• Bureau H2O en Moorgen nodigt met “Ik ben geen file” automobilisten op een vast traject uit slimmer op weg te gaan.

• Monkeybizniz met Anders op Weg app, een app die op een hele simpele en speelse manier je een keuze laat maken voor een modaliteit op een specifiek tijdstip en directe feedback geeft op die keuze.

• Toogethr, deelkilometers.nl. Er wordt een spel ontwikkeld waarin mensen worden aangezet zoveel mogelijk passagiers mee te nemen en daarmee het aantal kilometers per deelnemer te verlagen. Prijzen als gratis benzine of parkeerplek zetten aan om het spel te gaan spelen.

• Bright Alley Tweens. Kinderen van de bovenbouw van de basis school zijn ambassadeurs. Ze beïnvloeden reis- en rijgedrag van ouders door een prikkelende en leuke quizgame en een praktische uitdaging die ze met hen aangaan.

• Officebooking met ‘Check je werkplek’. Het ontwikkelen van slimme informatiediensten op de al bestaande mogelijkheden voor het vinden van alternatieve werkplekken en op die manier het reisgedrag van werknemers te beïnvloeden.

• De Boom en het Meer met U-connect. Mensen worden verleid uit de auto te stappen en voor het gemak en comfort van de e-bike te kiezen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.