Ambulances ook groen licht voor ritten met minder haast

voorrang ambulance a2 (2) (1)De ambulancediensten in ons land hebben er veel baat bij dat de ambulances bij kruisingen met verkeerslichten ook voorrang krijgen bij spoedritten, waarbij geen blauwe zwaailichten en sirene worden gebruikt. Dat concludeert Connexxion op basis van een proef in Apeldoorn, waar ambulancepersoneel met Korteafstandsradio (KAR) de verkeerslichten met een druk op de knop op groen kon zetten.

KAR is een systeem dat door bussen wordt gebruikt om voorrang te krijgen bij verkeerslichten. Het systeem is al op een groot aantal plaatsen in gebruik. Het gebruik door hulpdiensten is tot nu toe beperkt tot enkele gemeenten.

In Apeldoorn krijgt een ambulance die op weg is naar een incident met levensgevaar al geruime tijd automatisch groen licht als er sprake is van levensgevaar. Connexxion ambulancezorg wilde echter weten of handmatige verkeerslichtbeïnvloeding bij A2-ritten (geen levensgevaar) ook zinvol is.

In de proef, die tussen 1 augustus vorig jaar en 1 maart van dit jaar is gehouden, is dat volgens Connexxion bevestigd. De geschatte jaarwinst tot de plaats van de calamiteit is 117 uur en de tijdswinst naar het ziekenhuis is 235 uur.

Alleen al in een stad als Apeldoorn zijn er jaarlijks zo’n 3200 zogenaamde A2-ritten. Het gaat dan om spoedeisend vervoer naar kleine ongevallen, bijvoorbeeld een fietser die zijn been heeft gebroken en op straat ligt. In zo’n geval moet een ambulance binnen een halfuur bij de calamiteit zijn. Bij levensbedreigende situaties is dat een kwartier.

Aan de pilot deden tien ambulances mee. Zij waren alle uitgerust met handmatige verkeerslichtbeïnvloeding via KAR. Zo’n 75 procent van de verkeerslicht-installaties in Apeldoorn kon daarmee door het ambulancepersoneel ‘op groen’ worden gezet.

Het systeem werkt eenvoudig: de ambulancechauffeur kan een schakelaar op een klein kastje naast zich naar links, rechts, of naar voren duwen en vervolgens via een knop een radiosignaal sturen naar de verkeerslichtinstallatie. Als hij dat op zo’n 250 meter afstand van het verkeerslicht doet, spring het licht voor de gewenste rijrichting op tijd op groen en krijg de ambulance voorrang boven het andere verkeer, net zoals elke lijnbus.

Ambulancebemanning en patiënten zijn enthousiast. Patiënten krijgen hierdoor eerder hulp. Bovendien ervaren zij deze ritten als een groene golf, waarbij niet telkens hoeft te worden afgeremd of opgetrokken.

Naar het oordeel van Connexxion ambulancezorg kan het systeem ook elders in het land grote tijdsbesparingen én extra rijcomfort voor de patiënten opleveren.

Bij een gemiddelde rit leverde het systeem een tijdwinst op van zo’n vierenhalve minuut. Maar het verschil kan aanzienlijk groter zijn. Als in Apeldoorn het verkeer en de verkeerslichten tegen zitten, kan een rit soms wel 45 minuten duren. Door de verkeerslichtbeïnvloeding is dat terug te brengen tot zo’n twintig minuten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.