Nokia verzamelt ‘Big Data’ in Eindhoven

snelheidVanuit het hoofdkwartier in Berkeley in Californië onderzoekt Nokia hoe bestuurders in Eindhoven de bocht nemen. De gegevens worden gebruikt om Nokia’s Bestuurders Ondersteuningsysteem te optimaliseren.

Op basis van big data analyses zal dat systeem in de toekomst bestuurders waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties.

Nokia bekijkt hoe bestuurders in Eindhoven één specifieke scherpe bocht bij de stad nemen.

De data laat zien hoe hard bestuurders rijden en op welk moment ze remmen voor de bocht. Ook blijkt uit de data welke G-krachten bestuurders ondervinden en of die eventueel binnen comfortabele grenzen blijven.

In de toekomst zullen autofabrikanten het Nokia programma gebruiken om de snelheid aan te geven waarmee bestuurders bijvoorbeeld een bocht kunnen nemen.

Bestuurderloze auto’s kunnen de gegevens gebruiken om het gedrag van een echte bestuurders te simuleren. Voor dit alles verzamelt Nokia maandelijks 21 miljard datapunten van bestuurders.

Eerder dit jaar maakte chipfabrikant NXP en IBM al enkele resultaten bekend van de proef met de ‘connected car’ rond Eindhoven. Voor de proef zijn 200 auto’s voorzien van een speciale chip die de informatie van de CAN-bus verzamelt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld,  behalve om rem- en acceleratiegedrag, ook om data die een indicatie geeft over de kwaliteit van het wegdek (gaten in de weg) en gladheid.

In het IBM Smarter Traffic Center werden in zes maanden tijd zo 48,000 incidenten geregistreerd uit 1,8 miljard sensor signalen, zoals zware regenval, black spots en het gebruik van mistlampen.

Met die gegevens kunnen de autoriteiten bij real-time informatie geven aan weggebruikers over de rij-omstandigheden, aldus IBM.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.