Verlaging CO2 emissies stagneert

fileHoewel de gemiddelde CO2 emissies van nieuw geregistreerde auto’s drastisch verlaagd zijn kan dat niet gezegd worden van het totale wagenpark. Dit stelt het ING Economisch Bureau.

Nederland presteert uitstekend als het gaat om verlaging van de gemiddelde uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s. Dankzij het systeem van lage bijtellingen op zuinige (zakelijk gereden) auto’s is Nederland op dit vlak in korte tijd een van de best presterende landen geworden.

Terwijl het voor de zakelijke rijder aantrekkelijk is te switchen naar een nieuwe zuinige auto, kunnen particuliere autobezitters door stijgende kosten echter steeds moeilijker volgen. Ze blijven noodgedwongen langer doorrijden met oudere auto’s, aldus het economische bureau van ING. Onzekerheid en stijgende kosten van autobezit- en gebruik remmen vernieuwing van het wagenpark. Resultaat is dat de gemiddelde CO2 uitstoot van het totale wagenpark nauwelijks daalt.

De toenemende splitsing tussen particuliere en zakelijke markt is ook te zien tussen enerzijds de markt voor nieuwe auto’s en anderzijds de occasionmarkt. Waar de nieuw markt in extreme mate (fiscaal) wordt gestuurd op uitstoot is dit in de occasionmarkt niet het geval.

Dit alles vraagt volgens ING om een andere aanpak van het stimuleringsbeleid. Particulieren worden wel gedeeltelijk geremd in autogebruik door accijnzen op brandstof. Zakelijke rijders kennen in veel gevallen nog niet een dergelijke rem. Er lijken echter opties in aantocht om het privé gebruik van de auto te belasten en daarmee te remmen.

De belastingdienst is in 2012 een proef gestart waarbij in bestelwagens black-box wordt ingebouwd om ritten te registreren. Ook werkgevers zelf kunnen een rol spelen als het gaat om het gebruik van de zakelijke auto. Ze kunnen bijvoorbeeld zuinig rijden belonen.

Een alternatieve optie is het hanteren van een mobiliteitsbudget. In dat geval ontvangt de werknemer van de werkgever niet een auto maar een budget, waaruit men vervolgens zelf keuzes kan maken omtrent mobiliteit. Springt men zuinig om met het budget dan kan dit belonend werken. Restantbedragen worden echter in de huidige situatie nog vol als inkomen belast, waardoor de prikkel om mobiliteitsbudgetten te hanteren ten opzichte van een leaseauto vaak oninteressant is, zo signaleert ING. Fiscale ondersteuning van mobiliteitsbudgetten is daarom essentieel.

Werkgevers verenigd in de B50 hebben verder in 2012 een voorstel voor een slim reisbudget neergelegd bij Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. In dit voorstel kunnen werkgevers naar eigen inzicht mobiliteitsbudgetten inrichten voor hun werknemers, waarbij het geld voor de fiscus duidelijk geoormerkt wordt voor mobiliteit, in plaats van verkapt loon. In het voorstel is een bonus/malus leasebudget opgenomen, waarbij zuiniger rijden en gebruik van het OV worden gestimuleerd en waarbij besparingen onbelast bij de werknemers terecht komen.

De voorstellen worden door het ministerie verder bestudeerd. Tot op heden is onduidelijk of er iets met de voorstellen zal worden gedaan.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.