Utrecht schrapt draagvlakmetingen bij invoering betaald parkeren

utrechtZe zijn ingewikkeld en arbeidsintensief, de draagvlakmetingen die Utrecht hield voorafgaand aan de beslissing om al dan niet betaald parkeren in te voeren in een gebied. In plaats daarvan wordt betaald parkeren ingevoerd als de gemiddelde parkeerdruk in een gebied 80% of hoger is.

De parkeerdruk zal worden vastgesteld op basis van parkeerdrukonderzoeken. Een parkeerdrukonderzoek wordt opgestart als er minimaal 20 signalen over een hoge parkeerdruk of verzoeken voor de invoering van betaald parkeren zijn binnengekomen. Ook worden parkeerdrukonderzoeken opgestart in gebieden waarvan bij de gemeente al bekend is dat er in een gebied parkeeroverlast is.

Bij het parkeerdrukonderzoek wordt alleen de legale capaciteit in het gebied opgenomen. De parkeerdruk wordt gemeten op landelijk beproefde meetmomenten die een representatief beeld geven van de oorzaak van de parkeeroverlast: dinsdag overdag van 10.00 – 13.00 uur, dinsdagnacht van 01.00 – 04.00 uur en zaterdagmiddag van 12.00 – 15.00 uur. Voor elk meetmoment vinden twee parkeerdrukonderzoeken plaats, in afzonderlijke weken. Betaald parkeren wordt ingevoerd als de gemiddelde parkeerdruk in het gebied tijdens beide parkeerdrukonderzoeken van minimaal één meetmoment 80% of hoger is.
Bewoners en bedrijven kunnen via een internetpeiling wel aangeven naar welke venstertijden hun voorkeur uit gaat. Ook kan men suggesties doen voor invullingvan parkeerplaatsen ten behoeve van alternatieve vervoersmiddelen of vergroten van de leefbaarheid in de buurt: 2% van het totaal aantal parkeerplaatsen in een gebied kan worden opgeheven ten behoeve van fietsklemmen, fietstrommels, elektrische oplaadpunten, deelauto’s, groen en speelplekken. Men kan suggesties doen voor locaties hiervoor.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.