Mobiliteitsbudget slaat aan in Vlaanderen

delijnHet aanbod van een mobiliteitsbudget met een brede waaier aan vervoersmogelijkheden in plaats van enkel de bedrijfswagen, laat het autogebruik tot 37 procent dalen tijdens de woon-werkverplaatsingen. Het aandeel van het openbaar vervoer en de fiets stijgt en de combinatie van verschillende vervoermiddelen wint duidelijk aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Mobiliteitsbudget Werkt’ in Vlaanderen.

Via het mobiliteitsbudget krijgt een werknemer als deel van zijn loonpakket een budget ter beschikking dat hij of zij vrij mag spenderen aan vervoersmodi in het kader van het woon-werkverkeer. ‘Mobiliteitsbudget Werkt’ zette proefprojecten op in 5 ondernemingen. Binnen elke onderneming kreeg een selectie van werknemers (55 personen in totaal) enkele maanden een mobiliteitsbudget waarmee ze een vervoerpakket konden samenstellen dat kon bestaan uit een (bedrijfs)wagen, het openbaar vervoer (trein, bus en tram), een lease- of bedrijfsfiets. Door het aanbod van alternatieve vervoermiddelen daalt het aandeel autoverplaatsingen in het woon-werkverkeer met 37 procent (50% i.p.v. 80% autoverplaatsingen). Het aandeel van de fiets stijgt van 10% naar 22%, dat van de trein verdriedubbelt van 8% naar 24%. De deelnemers maakten verder voor het woon-werkverkeer veel meer dan vroeger de keuze om vervoermiddelen te combineren. Tijdens het project legde 46% van de deelnemers een voor- en natraject af, ervoor was dat slechts 21,6%. Voor dienstverplaatsingen blijft de auto nog steeds het meest populaire vervoermiddel. Binnen de keuzemogelijkheden zijn de populairste vervoermiddelen/maatregelen: de fietsvergoeding, het busabonnement van De Lijn en de treinkaart van de NMBS.

Door het gebruik van diverse mobiliteitsalternatieven voor de bedrijfswagen kregen de deelnemers aan het proefproject in de bedrijven een positiever beeld van duurzame vervoersmiddelen. Daarnaast gingen de deelnemers bewust nadenken over mobiliteit, woon-werkverkeer en de verschillende verplaatsingsmogelijkheden. Verder blijkt dat het proefproject ook invloed heeft op het algemene mobiliteitsgedrag van de deelnemers.

Na het proefproject met het mobiliteitsbudget blijft 60 procent zich nog steeds volledig of gedeeltelijk anders te verplaatsen. De deelnemers ervaren het gebruik van het mobilititeitsbudget als milieuvriendelijk, kostenbesparend, stressbesparend en gezond. Het gebruik van de bedrijfswagen zien ze dan weer als flexibel, snel, gemakkelijk, betrouwbaar en comfortabel.

 

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.