Elektrische fiets haalt automobilisten over de streep

snelbinderVóór aanschaf van een gesubsidieerde elektrische fiets in de Stadsregio Arnhem Nijmegen gingen ging 65% van de deelnemers met de auto naar het werk. Nu ligt dat percentage op 23%.

De 630 werknemers die in 2012 in de Stadsregio Arnhem Nijmegen met subsidie een E-bike hebben aangeschaft, rijden gemiddeld 74 kilometer per week minder met de auto of motor. Dat blijkt uit het eindonderzoek onder de deelnemers. In totaal rijden de deelnemers met elkaar 46.620 minder gemotoriseerde kilometers per week.
Vorig jaar stelde de stadsregio een subsidie beschikbaar vanuit De Groene Kracht en Slim Werken, de opvolger van Offensief Bereikbaarheid. Forensen konden in aanmerking komen voor 30% van de aanschafwaarde van een elektrische fiets tot een maximum van € 600,- per aanvraag. Binnen drie maanden was de bodem van de subsidiepot bereikt. De stimuleringsmaatregel heeft volgens de Stadsregio Arnhem Nijmegen zeker de helft van de deelnemers over de streep getrokken om een E-bike aan te schaffen. Zonder de subsidie hadden zij dat niet gedaan. Uit het eindonderzoek, waarin ook het effect van herfst en winter is meegenomen, blijkt dat de weersomstandigheden wel invloed hebben op het gebruik van de E-bike. Vóór aanschaf ging 65% van de deelnemers met de auto naar het werk. Kort na aanschaf ging nog maar 12% van de deelnemers met de auto; zes maanden na aanschaf is dat percentage bijna verdubbeld tot 23%. Hieruit blijkt de invloed van winterse omstandigheden op de keuze van het vervoermiddel, aldus de stadsregio.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.