SensorCity wil nieuwe inwinsystemen voor verkeersinformatie ontwikkelen

De provincie Drenthe en de gemeente Assen hebben gezamenlijk het initiatief genomen om het project Sensor City te ontwikkelen. Binnen dat project wordt een grootschalig stedelijk netwerk gerealiseerd waarmee verschillende, praktisch bruikbare, toepassingen van complexe sensorsystemen kunnen worden ontwikkeld. Dat moet onder meer leiden tot betere inwinsystemen voor verkeers- en parkeerinformatie.
De opzet van het Sensor Cityproject is dat meet- en regelsystemen in de praktijk worden ontwikkeld en getest. Inmiddels zijn er meer dan twintig bedrijven en organisaties betrokken bij Sensor City. Zo wil men betrouwbare verkeersinformatie gaan genereren uit verschillende inwinbronnen en sensorsystemen van mobiele telefoons tot camera’s. Hierdoor kunnen de verkeerslichten precies worden afgestemd op de verwachte verkeersvraag. Automobilisten krijgen de verwachte reistijden en bijbehorende reistijden voor alternatieve routes en alternatieve transportwijzes. De verkeersdoorstroming zal daardoor met ca. 25% verbeteren en de emissies met 20% afnemen, zo hoopt TNO die het onderzoek trekt.
Onderzocht zal verder worden of de voorkeursroute van de wegbeheerder direct geplaatst kan worden op het beeldscherm van de navigatieaanbieder waarbij bekeken wordt of het mogelijk is om betrouwbare verkeersadviezen te geven die aansluiten bij de belevingswereld van de mobilist. Zo zal het voor iemand die bekend is met de Assense verkeerssituatie vanzelfsprekender zijn om via een provinciale weg geleid te worden, dan voor iemand die niet bekend is met de lokale/regionale verkeerssituatie. Uiteindelijk is het streven om een methode te ontwikkelen, waarbij iedere mobilist uitsluitend die informatie krijgt, die door hem is gewenst. Deze informatie zal onafhankelijk van specifieke in-car platformen te ontvangen zijn en mogelijkheden bieden om mobilisten hetzij naar aansluitende openbaar vervoervoorzieningen te geleiden, hetzij naar een (mobiel gereserveerde) parkeergarage te leiden.
Onderdeel van het verkeersproject vormt een intelligent parkeerverwijssysteem. Dit systeem biedt automobilisten op 15 minuten reisafstand van Assen de mogelijkheid een parkeerplaats te reserveren. De beste route naar de parkeergarage wordt berekend, waarbij rekening wordt gehouden met stremmingen, beschikbare parkeerplaatsen en reistijden. Parkeerkaartjes worden overbodig, want de automobilist rekent elektronisch af op het moment dat hij de parkeergarage verlaat. Afhankelijk van de drukte van het verkeer, weersomstandigheden, werk in uitvoering of evenementen, kan de reiziger ook kiezen voor een combinatie met het openbaar vervoer. Daarbij wordt onderzocht of er online een plek in de bus kan worden gereserveerd en met de mobiele telefoon kan worden afgerekend.
In 2012 verwacht TNO – die de leiding van het project heeft – dat het onderzoek is afgerond en het proof of concept is gerealiseerd. Andere betrokken partijen zijn DySI Ontwikkel BV, TomTom, KPN, NXP, Rabobank, 9292, Goudappel Coffeng, Quest TC, ParkingWare, Elevation Concept, Magic View, Peek Traffic en Mobuy. De provincie Drenthe en de gemeente Assen ontvangen tien miljoen euro subsidie van het ministerie van EZ en de Europese commissie voor dit onderzoeksproject.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.