‘Standaardisatie data is essentieel voor het slagen van MaaS’

Pim van der Toolen op het MaaS Congres

Er zijn al diverse MaaS-providers en vervoerders die met elkaar communiceren, maar allemaal spreken ze een andere taal. Het gevaar bestaat dat een reiziger straks een aparte app nodig heeft voor iedere regio waarin hij of zij reist. Gelukkig wordt er hard aan die standaard gewerkt, vertelt Pim van der Toolen, Business Consultant bij TURNN, in zijn blog.

Jaren geleden was er nog geen standaard voor het uitwisselen van reisinformatie. Het gevolg was dat haltepalen bij bushaltes wisselden bij elke nieuwe concessienemer. Iedere vervoerder hanteerde namelijk een andere taal voor de communicatie tussen de backoffice en de haltepaal.

In Nederland is toen gezegd: “Dit willen we niet meer”. Vervolgens is de BISON-reisinformatiestandaard in het leven geroepen. Dat heeft ertoe geleid dat alle reisinformatie voor bus, tram en metro op een eenduidige manier wordt verspreid naar alle geïnteresseerden. De palen blijven nu staan en in allerlei apps en op diverse websites kan de reiziger nu actuele reisinformatie zien van elke vervoerder in Nederland.

Niet acceptabel

Voor MaaS is eenzelfde soort standaardisatie essentieel. We hebben nu de kans om dit te adresseren voordat we daar de verkeerde kant mee op gaan. Er zijn al diverse MaaS-providers en vervoerders die met elkaar communiceren, maar allemaal spreken ze een andere taal. Het gevaar bestaat dat een reiziger straks een aparte app nodig heeft voor iedere regio waarin hij of zij reist. Dat is niet acceptabel en gaat de adoptie van MaaS niet helpen. Hier is één standaard voor nodig.

Gelukkig wordt er hard aan die standaard gewerkt. Deze standaard voor API’s (de technische taal waar systemen met elkaar communiceren) heet TOMP en staat voor Transport Operator Mobility Provider. Oftewel: een set richtlijnen die beschrijft hoe deze twee partijen met elkaar moeten communiceren. Mobiliteitsplatform TURNN draagt hier actief zijn steentje aan bij. Wij vinden standaardisatie namelijk essentieel voor het slagen van het MaaS-ecosysteem waarin iedere partij mee kan doen. Van grote deelautoproviders tot de fietsenboer op de hoek.

Exponentieel

Uiteraard snappen we dat niet iedere vervoerder de kennis en capaciteit heeft om hierbij aan te sluiten. Ook hier helpen we de vervoerders door een provider portal aan te bieden. Daar kunnen ze de vervoersmiddelen opgeven die ze graag binnen MaaS willen aanbieden aan hun reizigers. Ook dit is niet mogelijk zonder de TOMP-standaard.

Ons MaaS-platform hoeft zo maar één standaard te implementeren. Zo schalen we snel op om in 2020 het aantal vervoerders exponentieel uit te breiden én helpen we de markt met onze ervaringen met de TOMP-standaard.

Deze column staat in het tweede MaaS Magazine. Download het hier gratis. Meer weten over het onderwerp standaardisatie? Kom dan naar het MaaS Congres.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.