Veertien start-ups door in Mobility Lab, testen kan beginnen

Een elektrische step van Bird. FOTO BIRD

Een elektrische deelstep, mobiele laadapparatuur voor elektrische auto’s en sensoren in het wegdek die het verkeer meten maar ook weten of er bij vorst al zout gestrooid is. Het zijn een paar voorbeelden van de start-ups die afgelopen week door een jury werden uitgekozen om in de derde editie van Mobility Lab aan de slag te gaan. Met Mobility lab willen de initiatiefnemers, waaronder de Verkeersonderneming, start-ups uitdagen innovatieve bereikbaarheidsoplossingen te bedenken.

Zeventig start-ups meldden zich aan voor deze derde editie. Hiervan mochten vijfentwintig zich aan de jury presenteren. De jury koos uiteindelijk veertien startups die de komende tijd hun prototype in de praktijk mogen testen.

In deze lijst staat Bird, dat elektrische deelsteps aanbiedt op ritbasis. Captain.AI is er ook op te vinden. Het bedrijf ontwikkelt software waarmee veilig autonoom varen mogelijk wordt.Cargoroo is een elektrische deel-bakfiets. DEEL faciliteert groepen bewoners bij het oprichten van een coöperatie om auto’s te delen. Deel.auto zijn meerdere deelproducten in één systeem, van elektrische scooter tot bestelwagen.

Sensoren

Evoltify zorgt voor mobiele laadapparatuur voor de elektrische auto, zodat die niet meer aan een laadpaal gezet hoeft te worden. Fesla zijn deel e-bikes die contactloos opgeladen kunnen worden met een zogenoemde laadtegel. Fimilo is een licht elektrisch voertuig dat over de fietspaden max. 500 kilo kan vervoeren. IM Efficiency heeft een solar systeem voor vrachtwagens ontwikkeld om zo duurzamer vrachtvervoer te bevorderen. JP Motor Cycles is een elektrische motorfiets met de mogelijkheid om 72 liter aan goederen te vervoeren.

Light Motion ontwikkelt lantaarnpalen met smart technologie waaronder oplaadpunten voor elektrische auto’s. Mobility Sensing zijn sensoren die het verkeer tellen, de temperatuur van het wegdek meten en meten of het wegdek droog, nat of gestrooid is. Peazy maakt met behulp van data uit parkeermeters, scanauto’s en parkeerapps voorspellingen en simuleert de impact van veranderingen in het beleid. VMC heeft een platform ontwikkeld waarop verschillende vervoermiddelen kunnen worden geboekt, gereserveerd en betaald.

Niet lullen

De start-ups zijn geselecteerd door een jury bestaande uit onder meer Marie–Jose van den Boomgaard, liaison manager start-ups bij KPN, Marc Glaudemans, directeur van de Provincie Noord-Brabant en Ben Rutten, programmamanager Smart Mobility bij de TU Eindhoven.

Mobility Lab is drie jaar geleden gestart als een initiatief van De Verkeersonderneming. Inmiddels hebben SmartwayZ.NL, Zuidoost-Brabant Slim Bereikbaar en gemeente Den Haag zich aangesloten bij dit initiatief. Onder het motto ‘Niet lullen maar testen’ willen de partijen innovatie op het gebied van mobiliteit mogelijk maken door de krachten te bundelen en overheden en bedrijven te koppelen aan start-ups.

Testen

Deze derde editie van Mobility Lab heeft een andere insteek dan de voorgaande. Waar de voorgaande jaren eerst gezocht werd naar start-ups, is nu eerst gekeken naar welke mobiliteitsuitdagingen er in de regio’s liggen. Veertig bedrijven en overheden hebben concrete ‘challenges’ op tafel gelegd. Voorbeelden van de uitdagingen zijn onder andere methodes om langdurig fietsparkeren te kunnen meten, het integreren van laadpunten in de stad en lantaarnladen. Op basis van deze challenges is de werving van start-ups van start gegaan.

De veertien geselecteerde start-ups gaan de komende periode aan de slag om hun product of dienst in de praktijk te testen en investeerders aan te trekken. Zij worden door SmartwayZ.NL, ZO Slim Bereikbaar, Den Haag en De Verkeersonderneming geholpen bij het leggen van contacten met ‘launching customers’ en andere relevante organisaties.

14 november wordt tijdens een eindevenement bekend gemaakt in hoeverre de start-ups met deze hulp hun idee verder hebben kunnen ontwikkelen en of ze geïnteresseerde marktpartijen hebben kunnen vinden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.