Europa subsidieert extra laadpunten voor duurzaam vervoer

Nederland krijgt er de komende jaren tientallen extra laad- en tankpunten bij. Het gaat om 46 snelladers voor elektrische voertuigen, twee waterstofstations en vier CNG-stations. Dit wordt gerealiseerd met een subsidie van twee miljoen euro uit een Europees project. 

De investeringen zijn namelijk onderdeel van BENEFIC, een Europees project voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen. In totaal investeert Europa hiervoor 5,3 miljoen euro, waarmee er ruim 1000 laadpunten worden gerealiseerd in Nederland en België.

Elektrisch vervoer

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft al eerder aangegeven duurzaam vervoer belangrijk te vinden. Dit is namelijk goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en het milieu en draagt bij aan het behalen van de Nederlandse doelstellingen op dit gebied. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakte eerder afspraken met collega’s in de Benelux over het simpel vinden van elektronische laadpunten en ook het gemakkelijk en eenduidig betalen.

De staatssecretaris is daarom blij met de investeringen vanuit het Europese project. “Deze investeringen bevestigen en verstevigen de koppositie die België en Nederland al hebben op het gebied van duurzaam vervoer”, aldus Van Veldhoven. “Je schone voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon, ook als je langere afstanden rijdt en daarbij de grens over rijdt. Deze projecten brengen dat weer een stap dichterbij.”

BENEFIC

BENEFIC houdt zich op een grensoverschrijdende schaal bezig met de ontwikkeling van laadinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het gaat dan bijvoorbeeld laadpalen voor bijvoorbeeld elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart. Dit project wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.