Rijden op stroom van remmende bussen

Afremmende trolleybussen leveren in Arnhem stroom terug aan de bovenleiding, die wordt opgeslagen in accu’s in de openbare ruimte. Vanuit deze accu’s worden elektrische voertuigenweer voorzien worden van groene elektrische energie.

Een proef om te testen of dit principe in de praktijk werkt start deze maand in Arnhem. Bij winkelcentrum Schuytgraaf in Arnhem is een laadpunt die elektrische auto’s van teruggeleverde stroom voorziet geïntegreerd in de mast van een trolleybovenleiding.

In het Arnhemse trolleynet staan zo’n vierduizend masten voor de bovenleiding, vaak op plekken vlakbij parkeerplaatsen. En in totaal rijden er 40 trolleybussen. De nieuwe laadpunten zullen in eerste instantie gebruikt worden door taxi’s van Breng Flex. Dat is een vervoerservice op bestelling, die rijdt van halte naar halte in de regio Arnhem-Nijmegen. Een deel van de taxi’s rijdt volledig elektrisch. Zij kunnen bij dit laadpunt ‘bijtanken’ tussen de ritten door.

De proef, die deel uitmaakt van het project E-bus 2020-Smart Trolley Grid – wordt op de voet gevolgd door steden in binnen- en buitenland, die ook een net van bovenleidingen voor trolleys of trams beheren. Alleen al in Europa zijn er meer dan 300 steden met zo’n netwerk. Er is concrete interesse voor het terugleveren van remenergie van bussen en trams bij diverse steden in de deelstaat NordRhein-Westfalen (Duitsland), en bij de Zwitserse steden Luzern en Zürich.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.