Geen landelijke subsidieregeling voor elektrische auto’s

e-autoDen Haag heeft ‘wegens succes’ een nieuwe subsidieregeling voor elektrische auto’s aangekondigd. Maar minister Kamp ziet een landelijk regeling niet zitten. Hij wil autofabrikanten verplichten meer elektrische modellen te leveren.

Dat stelt minister Kamp van Economische Zaken. Hij beroept zich daarbij op een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de effectiviteit van twee mogelijke subsidieregelingen om de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren te stimuleren. Het gaat daarbij om de mogelijke introductie van een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s en een oplaadtegoed voor kopers van een tweedehands elektrische auto. De wisselende ervaringen in het binnen- en buitenland en de modelanalyses die het PBL liet uitvoeren tonen volgens het bureau een grote onzekerheid over de effectiviteit van deze subsidieregelingen.

Voor particulieren liggen de kosten van elektrische auto’s momenteel bij een bezitsduur van zes jaar ongeveer € 3.000 tot 8.000 hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s. Een subsidie van € 6.000 in 2017 zou dat gat dus geheel of grotendeels dichten. Bij de aankoop van een auto baseert de consument haar keuze echter lang niet altijd alleen op financiële motieven. Zo zijn bijvoorbeeld ook de oplaadmogelijkheden en de actieradius van belang.

Het effect van een aanschafsubsidie op de nieuwverkopen van volledig elektrische auto’s is zeer onzeker, blijkt uit de raming van het PBL. Modeluitkomsten van CE Delft tonen voor deze subsidie slechts een beperkt effect: bij een aflopende subsidie worden er circa 900 tot 3.600 extra verkochte elektrische auto’s verwacht in de periode tot en met 2020. Ook in Duitsland zijn de effecten van een vergelijkbare regeling beperkt gebleken.

Maar ook stelt de studie van PLB: “Als daarentegen de ervaringen uit Vlaanderen en de gemeente Den Haag voor geheel Nederland op geld zouden doen, dan zouden de extra verkopen door de aanschafsubsidie ver boven de 3.600 uitkomen.”

Sinds 1 juli 2016 bestaat in Den Haag een regeling waardoor inwoners en bedrijven uit de gemeente een aanschafsubsidie van 5.000 euro kunnen krijgen voor een nieuwe volledig elektrische personenauto en van 3.000 euro voor een tweedehands. Bovenop deze regeling heeft de plaatselijke Nissandealer nog eens 5.000 euro uitgeloofd voor kopers van een nieuwe volledig elektrische Nissan. Na twee maanden is aan 39 auto’s subsidie toegekend en zitten er nog zo’n twintig in de administratieve procedure. In de eerste drie maanden van 2016, toen de regeling nog niet van kracht was en ook nog niet bekend was, werden 21 volledig elektrische auto’s verkocht, waarvan 15 Tesla’s.

Een oplaadtegoed om export van tweedehands elektrische auto’s te beperken, lijkt een beperkt positief effect te hebben, aldus het PLB. Als er een oplaadtegoed verstrekt wordt, worden tweedehands auto’s in Nederland aantrekkelijker en worden ze daardoor minder geëxporteerd. Maar de buitenlandse vraag is vermoedelijk groot en bovendien onvoorspelbaar, vanwege mogelijke toekomstige stimuleringsregelingen in verschillende landen.

Op basis van dit rapport concludeert minister Kamp van EZ dat verdere stimulering van elektrisch rijden vooral mogelijk moet worden door het ‘verduurzamen van de autoproductie’ via Europees bronbeleid en het verbeteren van de Nederlandse laadinfrastructuur. Via het Europees bronbeleid moeten autoproducenten verplicht worden een groter aandeel hybride en elektrische auto’s op de markt brengen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.