Elektrische wegen worden realiteit

elektrischewegZweden zet in op geëlektrificeerde wegen. Er staan pilots op stapel met vrachtauto’s die hun stroom uit een kabel in het wegdek halen, of via een bovenleiding.

Met elektrische wegen is het mogelijk de transportsector aan te drijven met groene stroom uit verschillende bronnen, zoals zon, wind en waterkracht.

Zweden wil graag koploper worden in deze ontwikkeling.

Nabij Alanda wordt een traject van 350 meter voorzien van elektriciteit. Het principe lijkt een beetje op dat van een elektrische speelgoedtrein met sleepcontact. Alleen wordt hier in het midden van de rijstrook een gleuf aangebracht, waardoor het sleepcontact wordt voorgetrokken door de vrachtauto. De stroom wordt gebruikt voor het continu opladen van een accu waardoor het bereik van de elektrische vrachtauto wordt vergroot.

Het project werd in 2013 gestart door onder meer het Zweedse ministerie van Verkeer en en de Zweedse industrie. Het onderzoek moet uitwijzen of de techniek veilig en duurzaam zal werken in de praktijk.
Want er zijn nog wel praktische problemen op te lossen. De sleeparm moet bijvoorbeeld kunnen omgaan met obstakels op de weg en het systeem moet tegen regen en sneeuw kunnen. Maar de Zweden vertrouwen erop dat ze eruit komen.

In de eerste fase wordt een traject van 350 meter voorzien van elektriciteit. Later wordt er wellicht een traject ingericht van enkele tientallen kilometers Arlanda en Rosersberg.

Elders in Zweden, in de regio Gävleborg, staan proeven op stapel met elektrische vrachtauto’s voorzien van bovenleiding. Een kleine dieselmotor dient om in geval van nood toch verder te komen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.