Communicatie

Forse daling aantal klachten Wmo-vervoer gemeente Amstelveen

Wmo-vervoer
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Het aantal klachten over zorgaanbieders dat vorig jaar bij de gemeente Amstelveen binnenkwam is flink gedaald: van 854 klachten in 2022 naar 487 klachten in 2023. Ook het aantal klachten over het Wmo-vervoer kende een forse daling: van 534 klachten in 2022 naar 237 klachten in 2023.

Desondanks blijft het Wmo-vervoer nog altijd een zorgenkindje. De meeste klachten die over zorgaanbieders bij de gemeente Amstelveen binnenkomen, gaan namelijk nog altijd over het Wmo-vervoer. Dat blijkt uit het jaarverslag van het klachtenteam van de gemeente, dat vorige week werd gepubliceerd.

Wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg) laat bij monde van zijn woordvoerder tegenover Mobiliteit.nl weten dat de klachten uiteenlopen. Waar dat precies aan ligt valt volgens de zorgwethouder moeilijk te zeggen. “Het kan zijn dat een rit niet op tijd is en dat de service niet naar tevredenheid is. Dit kan gegrond en ongegrond zijn.”

Duidelijke klachtenafhandeling

De woordvoerder heeft wel een verklaring voor de forse daling van het aantal klachten. Volgens hem is er sprake van een goede communicatie. “De huidige Wmo-vervoerder (RMC red.) is communicatief sterk, heeft de zaken op orde en is ervaren. Daarnaast is er sprake van een duidelijke klachtenafhandeling en valt de tijdigheid van de ritten meestal binnen de landelijke norm van 95 procent”, aldus de woordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.