Nieuwe inkoopstrategie doelgroepenvervoer Rotterdam: ‘Afspraken waren niet hard genoeg’
De gemeente Rotterdam heeft nieuwe keuzes gemaakt rondom de inkoop van het doelgroepenvervoer, dat voor volgend jaar op de planning staat. Zo zet het college onder meer in op andere vervoersopties en op vergoedingen voor geleverde prestaties. De gemeente hoopt hiermee het vervoer zowel toegankelijk als betaalbaar te houden.
Ook wil de gemeente tijdens de nieuwe contractperiode zijn opdrachtgevende rol nauwlettender invullen. De afgelopen jaren is er namelijk het nodige foutgegaan, zo erkent ook het college van burgemeester en wethouders (B&W). Op dit moment is vervoerder Trevvel verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer in de Maasstad, maar die slaagde er niet altijd in om de roosters rond te krijgen. Ook waren er eerder incidenten met onder meer ‘kwijtgeraakte’ kinderen.
Alert acteren
“Niet alle ambities uit de vorige inkoop hebben we waar kunnen maken”, schrijft het stadsbestuur in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad. “De contractafspraken waren niet hard genoeg om alert te acteren op tekortkomingen en ook de communicatie luisterde nauwer dan we vooraf hadden ingeschat.”
Daarnaast speelt ook het aanhoudende chauffeurstekort het Rotterdamse doelgroepenvervoer parten. “Een structureel tekort aan chauffeurs plus de meer dan proportionele kostenstijging leggen een zware hypotheek op de houdbaar- en betaalbaarheid van het doelgroepenvervoer. Rotterdam kent een ruimhartig beleid, maar we ontkomen er niet aan om kritischer te kijken naar indicaties en faciliteiten. Er moet immers voorkomen worden dat de taxi straks niet meer komt voorrijden bij degene die écht niet zonder kan.”
Strenger toelatingsregime
Om dat doemscenario af te wenden introduceerde Rotterdam vorig jaar een strenger toelatingsregime in het leerlingen- en jeugdwetvervoer, maar de kous is daarmee echter nog niet af. Om het doelgroepenvervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, zet de gemeente in het nieuwe contract in op andere vervoersoplossingen dan de taxi, een kortere contracttermijn met verlengopties en meer initiatieven om het vervoer over de dag te spreiden. Ook pleit het gemeentebestuur voor een vergoeding naar prestatie, oftewel: alleen betalen voor geleverde diensten.
In mei wordt worden de inkoopstukken vastgesteld, deze worden in juni gepubliceerd. In oktober vindt de voorlopige gunning plaats en in december de definitieve gunning. Op maandag 21 juli 2025 start de nieuwe contractperiode.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?