Tribus viert 25-jarig jubileum
Tribus bestaat deze maand op de kop af een kwarteeuw. Samen met Iddo Verweij, oprichter en managing director, duiken we in het roemruchte verleden van de Utrechtse busombouwer en kijken we vooruit naar het aankomende jaar. “We willen onze verkoop structureren en dealernetwerken opbouwen.”
Iddo Verweij richtte Tribus, samen met voormalig technisch directeur Herman Rigterink, in 1998 op. Van meet af aan lag de focus op het op maat ombouwen van minibussen, tot een totaalgewicht van 3,5 ton. Het succes liet niet lang op zich wachten: er was al snel behoefte aan ruimte om minibussen te bouwen.
Inmiddels telt de Utrechtse busombouwer, waarvan de twee oprichters en commercieel directeur Wilfred Wijnands aandeelhouders zijn, 65 werknemers en een omzet van 30 miljoen euro. Met een marktaandeel van 80 procent geldt Tribus als de ongeëvenaarde marktleider in Nederland.
Specifieke eisen
“Als een klant ons benadert, vragen we hem eerst wat zijn specifieke eisen zijn”, legt Verweij uit. “Vervolgens adviseren we de klant en doen we een aantal aanbevelingen, om zo de best mogelijke oplossing te bieden. Maar liefst 70 tot 80 procent van de voertuigen voldoet meestal aan de algemene eisen. De resterende 20 á 30 procent passen we aan, aan de specifieke wensen van onze klant.”
Tribus biedt, ongeacht de fabrikant, maatwerkoplossingen voor voertuigen van Mercedes-Benz, VW, MAN, Ford, Fiat, Citroën, Peugeot, Renault, Opel en Nissan. De klant kan het volledige voertuig kopen of het voertuig door Tribus laten ombouwen. “We leveren ook aan gespecialiseerde ombouwbedrijven met door ons geproduceerde onderdelen. Dat kunnen de bekende TriflexAIR vloer- en stoelsystemen zijn.” Tevens levert Tribus volledig uitgeruste minibussen voor het vervoer van onder meer rolstoelgebruikers of voor gebruik in het lokale openbaar vervoer met elektrische aandrijving.
Verdere groei
Daarnaast wordt Tribus ook op andere vlakken klaargestoomd voor de toekomst. “Volgend jaar willen we de productie van onze minibussen omschakelen van individuele assemblage naar lijnproductie”, vertelt Iddo Verweij. “Verder willen we de digitalisering doorzetten. Zo voeren we een ERP-systeem in en proberen we onze processen zo papierloos mogelijk in te richten.”
Tot slot speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Zo werkt Tribus momenteel aan de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven lagevloerbus. Deze is nog niet beschikbaar, maar wordt naar verwachting eind 2024 op de markt gebracht. Verder zet de Utrechtse busombouwer in op verdere groei. “We willen onze verkoop duidelijker structureren en dealernetwerken opbouwen, in eerste instantie in Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. Ook willen we zichtbaarder zijn op de Europese markt. Op naar een succesvol 2024.”
Lees ook: