Nieuwe regels werk- en rusttijden voor taxichauffeurs ingegaan

Chauffeur, bestuurder
Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Er gelden per 1 maart nieuwe regels voor de werk- en rusttijden van taxichauffeurs. De belangrijkste wijziging is dat niet-betaalde onderbrekingen verleden tijd zijn. Er zal namelijk gewerkt worden in een Maxflex- of blokkensysteem.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

23 reacties op “Nieuwe regels werk- en rusttijden voor taxichauffeurs ingegaan”

Bert D|12.03.22|13:30

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/03/zorgvervoer-en-taxichauffeurs-dreigen-dupe-te-word

De werkgevers, ook de mijne, maken er al handig misbruik van. In januari kregen we 2,5 % loonsverhoging, nu leveren we een half uur loon in. Perfect geregeld van de vakbonden!

Duco Douwstra|05.03.22|17:53

Beste @Marit, dus omdat niet 100% van de chauffeurs voor een VOF systeem is, moet je het maar niet gaan proberen? Veel chauffeurs willen graag hun Brutoloon wel netto ontvangen, reken het verschil maar eens uit. Maar natuurlijk heeft elk voordeel ook zijn nadeel, maar de meeste van mijn ex vennoten zeggen nog steeds dat ze een geweldige tijd bij mij hebben gehad en ik met hun.

Taxi Volendam|04.03.22|10:22

Maak je geen zorgen.
Het z.g. illegale vrijwilligers vervoer neemt onze banen wel verder over gebruikmakend van de belbussen betaald met subsidie’s van gemeente’s.

Nog effe en je hebt een C.A.O deskundige naast je in de Taxi nodig, daar er geen touw meer aan vast te knopen`is.
Een oplossing is eenvoudig:
Chauffeur’s goed betalen. Zonder taxi CAO of rijtijdenwet, maar met in acht nemen van de arbeidstijden wet.

Marit van Santen|04.03.22|09:28

@Duco Douwstra: Niet elke chauffeur kan/wil zomaar een KvK inschrijving regelen. Daar zitten weer andere nadelen aan verbonden waar niet iedereen op zit te wachten.

Duco Douwstra|04.03.22|00:56

Diverse kleinere ondernemers hebben mij al gebeld, ze worden wanhopig het FNV en ook SFT hebben heel makkelijk praten. Nu zitten sommige chauffeurs misschien wel eens onbetaald te wachten, maar neem het voorbeeld van @Marit die zit nu onbetaald thuis te wachten, of met een uitkering, zij zou liever op de oude regelgeving blijven werken. Maar nogmaals er zijn echt oplossingen ga verpachten of via een VOF je bedrijf voortzetten, dat geeft rust en vreugde voor de chauffeurs en ondernemers.

John Kole|03.03.22|20:13

@Marit: bedankt voor je duidelijke uitleg. Jammer dat het je baan heeft gekost.

Marit van Santen|03.03.22|18:48

@Thomas Wille: voor chauffeurs die enkel gepland vervoer doet zal het misschien weinig uitmaken, al denk ik dat er hier ook wel chauffeurs/werkgevers zijn die klem komen te zitten. Maar er zijn zat chauffeurs die naast contractritten, ook bestelvervoer of straatvervoer rijden en die stonden tussentijds onbetaald stil. Dat gaat nu niet meer op. Of dat nu zo’n voordeel is, weet ik niet. Voor mij niet in ieder geval, mijn werkgever kan mij niet aanhouden dankzij de nieuwe CAO. En bedankt…

Marit van Santen|03.03.22|16:49

@Johan Jacobs: Vervolg: Maxflex is gewoon niet haalbaar. Ik rijd ’s ochtends en ’s middags leerlingen, tussendoor een enkele bestelrit, maar daarmee vul je geen maxflex ‘blok’ van 8-16 uur. Het moet dus met blokdiensten, want maxflex is niet betaalbaar, zelfs niet ’s avonds en in het weekend. Maar blokdiensten zijn net zo min haalbaar! Hoe dan ook, het kost mijn werkgever een klap geld dat nooit bij elkaar gereden gaat worden. Ik was tevreden met de oude situatie, voor mij werkte dat perfect.

Marit van Santen|03.03.22|16:41

@Johan Jacobs: maxflex is juist niet toepasbaar voor kleine bedrijven, zeker niet in landelijk gebied en/of kleine steden. In mijn geval betekent dit dat ik tussen de contractritten door niet meer bestelritten binnen de stad kan rijden, want zo’n los ritje binnen een blok, kost mijn werkgever meteen een uur. En met maar 4 blokken per dag… Dat lukt dus gewoon niet!

Ali Ates|03.03.22|15:28

FNV geld wolf ,staats schatkist vullers ,manipulatie monster ūüĎĻ

Bart Goossens|03.03.22|14:19

nu heb ik recht op 1 uur pauze
deze mag door de werkgever ingedeeld worden.
houd dit in tot de werkgever dit uur mag verdelen over 4 maal 15 minuten
indien dit zo is schieten we er nog niets mee op
dan wordt wachttijd nog pauzetijd

Tomas Wille|03.03.22|13:00

OK. Leg mij uit. De bedoeling is dat werknemers geen onbetaalde onderbrekingen krijgen?

Een parttimer met 24 uur, die gepland vervoer doet, krijgt nu te maken met maximaal 4 ‘blokken’ per dag. Tussen de blokken moet hij/zij uitloggen op de BCT, en naar standplaats gaan, waar een uur tussen zit. Dat krijgt hij of zij niet betaald.

Dat zijn toch onbetaalde onderbrekingen, of ben ik nou gek? Waar zit hier een voordeel in voor werknemers? Het is erger!

richard Jaasma|03.03.22|12:36

Johan ,
Jij hebt zeker nog nooit in de schoenen gestaan als eigen Taxiondernemer!!!

Taxi Richard.

Johan Jacobs|03.03.22|11:39

En er werd altijd gezegd, het mag volgens cao. Welnu, nu moet het zo volgens cao. Waardering voor alle werkgevers die zich hier aan houden, zoals het hoort…

Johan Jacobs|03.03.22|11:34

Nee, 12 uur diensttijd en 6 uur betaald worden gedurende de afgelopen 3 jaar, dat was fijn voor al die chauffeurs. Voor kleine bedrijven zal door het straattaxiwerk vaak maxflex van toepassing zijn. Of met slechts 3 of 4 chauffeurs verschuiving van de 2 uur onderbreking, dan blijven er op elk tijdstip chauffeurs beschikbaar

Duco Douwstra|03.03.22|10:24

Toen het verpachten verboden werd het is de VOF constructie bedacht, ik zal het in het kort uitleggen, de omzet komt in de VOF de ondernemer verhuurd zijn voertuigen aan de VOF en stuurt de VOF vanuit zijn BV of priv√© elke maand een factuur voor geleverde diensten administratie, verhuur enz. de chauffeurs declareren elke maand bijvoorbeeld ‚ā¨ 20,00 per door hen gewerkte uren. Dit is het in het kort, chauffeurs hebben beperkte bevoegdheid mogen niks zonder goedkeuring overige vennoten enz.

Duco Douwstra|03.03.22|10:06

Mijn advies aan kleine bedrijven is, motiveer alle chauffeurs om Zzp-er te worden, richt een VOF op of ga je auto’s verpachten. Medio 1985 werd het door mij bedachte verpachten verboden, omdat mijn chauffeurs niet mochten werken voor eigen rekening en risico op mijn vakbekwaamheid. Maar om Uber te plezieren heeft de ILT de vakbekwaamheid afgeschaft, zodat iedereen als Zzp-er voor Uber mocht gaan rijden. Er zijn genoeg taxi-administratie mensen die uitleg willen geven en ik wil dat ook wel!

Max K√ľhner|03.03.22|09:59

John, Richard, MKB bedrijven zijn bijna nooit een factor waarmee rekening wordt gehouden. Terwijl daar wél DE rekening van alle bedenksel van politiek en vakbonden wordt neergelegd. Vakbond en politiek hebben de werkgevers volledig in de tas. Als ze hun zin niet krijgen worden ze ziek of gaan ze staken. Kijk uit, in het KNV hebben mensen in loondienst het voor het zeggen. Dat zijn geen echte ondernemers voor eigen rekening en risico, slechts mensen die op een winkel passen van 8 tot 5.

John Kole|02.03.22|11:51

Omdat we ons aan de regels willen houden zijn we gisteren begonnen met de nieuwe diensten. Als klein bedrijf (9 taxi’s) blijkt het in de praktijk onuitvoerbaar. Flexibiliteit is weg en loonkosten lopen op. In deze tijden met oplopende brandstofprijzen en scherpe contract afspraken wordt het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden. Onze chauffeurs kregen altijd waar ze recht op hadden en dat zullen we blijven doen maar ik vrees het ergste.

John Kole
Taxi Kole

Jorg|01.03.22|23:32

Richard dat kleinere bedrijf boeit toch niemand. Het KNV is toch alleen ge√Įnteresseerd in de grote jongens, zie ze de bink uithangen maar wat hebben ze eigenlijk ooit gedaan? het FNV is er van overtuigt dat er alleen maar chauffeurs bestaan die tekort gedaan worden bij de kleinere bedrijven, en het SFM denkt, ja alleen aan geld innen.
Ben het helemaal met je eens voor de meeste kleine bedrijven is dit niet meer te doen, dit is gewoon weer eens achter een bureau bedacht.

richard Jaasma|01.03.22|13:36

en dan er ook maar niet aan denken ,of je je chauffeurs wel kan aan- houden op contract !!!
nogmaals bedankt voor wie dit bedacht heeft!
Taxi Richard Sneek.

richard Jaasma|01.03.22|13:27

Hallo Fnv en sfm en wie dit ook maar bedacht heeft

Hebben jullie ook aan de kleine Ondernemer met een aantal chauffeurs gedacht?
Dit is niet uitvoerbaar als je alleen maar straat-taxi doet en afhankelijk bent van de telefoon die overdag smiddags savonds gaat , je weet immers nooit wanneer de telefoon gaat
dit is niet in te plannen/te roosteren in max-flex of in blokken ,heb ook gebeld met sfm: het antwoord dat je krijgt is dat dit als onderneming een moeilijke strijd wordt .

Taxi Richard Sneek

richard Jaasma|01.03.22|13:07

Hallo FNV en SFM en wie dit dan ook maar bedacht heeft,

hebben jullie ook aan de Kleine ondernemer met een aantal chauffeurs gedacht

dit is niet uitvoerbaar als je alleen maar straat-Taxi doet en afhankelijk bent van de telefoon die overdag savonds snacht gaat je weet immers niet wanneer de telefoon gaat
dit is niet in te plannen / te roosteren in max- flex of in blokken heb, het SFM ook gebeld antwoord krijg je dat dit voor ons als onderneming een moeilijke strijd word.

Taxi Richard Sneek