Rechtszaak FNV tegen Uber van start: dit verwachten beide partijen

FNV sommeert Uber
Foto: FNV

Vakbond FNV spande in december een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het bedrijf de cao Taxivervoer gaat naleven. De eerste zitting vond afgelopen dinsdag plaats. Zowel FNV als het taxiplatform zelf deelden hun verwachtingen. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “Rechtszaak FNV tegen Uber van start: dit verwachten beide partijen”

Taxi Amsterdam|01.07.21|10:21

En willen platforms niet akkoord gaan met de eisen en voorwaarden van de Nederlandse overheid dan zijn ze niet welkom! Zo kan onze overheid de Nederlandse burgers beschermen tegen dit soort platform (apps). Ik ben geen jurist ofzo maar ik vind dat ze eigenlijk zelfs verplicht zijn om minimaal zoiets te doen voor ons land. Maakt niet uit in welke branche. Je hebt toch een wettelijk minimum inkomen enz. Waarom mogen platforms die 0% belasting betalen dan wel zowat uitbuiten? Tijd om op te staan!!!

Taxi Amsterdam|01.07.21|09:56

Wat je nu ziet is dat er door de grote platforms bijna sprake is van uitbuiting. Dat is precies hoe de meeste platforms chauffeurs zich ook voelen tegenwoordig! Het is eigenlijk on Nederlands als je kijkt wat platform chauffeurs overhouden na aftrek van alle kosten. Dit zou niet moeten kunnen in een EU land als NL. Onze overheid moet eisen gaan stellen aan dat soort platforms. Hier bijv een paar eisen en voorwaarden: Prijzen omhoog, kwaliteit chauffeurs en wagens omhoog en max 10% commissie!

Taxi Amsterdam|01.07.21|09:45

Mogelijk overhoudt. Vaak gaat zo een denk en werkwijze wel ten koste van de kwaliteit die geleverd wordt. Ik heb het met collega ondernemers altijd leuk gehouden. Mijn motto is: hou het leuk en je hebt collega ondernemers die graag voor je willen rijden en blije gezichten en kwaliteit wat geleverd wordt en dat ziet de klant uiteindelijk ook! Daarom zeg ik al jaren: Alle apps of platforms zijn welkom zolang het maar leuk blijft. Uiteindelijk moet er na elke rit een eerlijke prijs overblijven.

Taxi Amsterdam|01.07.21|09:38

Je hebt gesproken Rick. Zo gaat het ook echt tegenwoordig! En er zijn genoeg taxi bestel apps tegenwoordig ook voor je eigen klantenbestand en netwerk met aangesloten collega chauffeurs die heel goed werken en niet veel kosten. Wel vind ik het jammer dat er nog weinig ondernemers / partijen zijn die het nog leuk houden met rit uitgaven. Zij zien bepaalde platforms als voorbeeld en denken dan o ok dan ga ik ook zoveel commissie vragen of dan zet ik een rit uit voor een x bedrag zodat ik zo veel

Rex Urban|30.06.21|10:12

@ Rick.
Kijk zelf welke APPS er op de markt zijn die je kan gebruiken.
Voor een fractie van de 30% die je moet afstaan aan Bolt heb je zelf een app.
Een bedrag van 25 € per maand per auto.
Een probleem is een verplicht goedgekeurde taximeter aan de app te koppelen, een aantal goede bedrijven die er aan mee willen doen, om de beschikbaarheid van voldoende Taxi’s veilig te stellen.
Kabinet / ILT luistert naar ondeskundige CEO’s, gevolg: zie het resultaat de laatste 20 jaar incl. waardeloze BCT.

Rick Van den berg|29.06.21|17:35

Dan nemen ze een Uberblack of een straattaxi en dan een het liefst een dikke BMW, Audi of Mercedes zo werkt het tegenwoordig.

Rick Van den berg|29.06.21|17:33

De enige manier om dit te stoppen is als het kabinet het verbiedt en dat gaat niet gebeuren.
Uber springt in op de behoefte van de mensen namelijk veel voor weinig! En iedereen maakt gebruik van de Uber van de student tot de zakenman en van de jeugd tot de bekende Nederlander. Ongeacht of ze een slechte reputatie hebben of niet, de f chauffeurs hebben die in korte broek rijden. Uiteindelijk kijkt iedereen naar de kosten. En als die zelfde mensen indruk willen maken bv als ze naar een gala gaan..

Rick Van den berg|29.06.21|17:18

@peter Vriens, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, om de concurrentie aan te gaan met een organisatie die wereldwijd opereerd waarbij je de app wereldwijd kan gebruiken mits Uber daar actief is. Dit is natuurlijk niet meer te stoppen. Het is bijna hetzelfde als aan mensen vragen niet meer een Apple product te gebruiken. De Uber app is makkelijk te gebruiken en goedkoop. Waarom gaan zoveel mensen naar de Action en heeft de Blokker het zo moeilijk! Precies om de zelfde reden.

Peter Vriens|29.06.21|15:52

Uber is niet meer dan een overbodige makelaar, die tussen de taxiondernemer en de klant gaat zitten en daarbij jou 30% van je omzet afpakt.
De app die ze daarbij gebruiken spreekt de klant kennelijk aan.
Gebruik zelf een dergelijke app, geef de klant b.v. iets korting en Uber heeft het nakijken.