Verzekeraars: schadepreventie is sleutelwoord voor taxibranche

Daklicht
Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Voordat taxiverzekeringen goedkoper kunnen worden, moet eerst de schadelast van de hele sector omlaag. “En dat kan alleen de branche zelf doen”, laat het Verbond van Verzekeraars weten. Overigens heeft de brancheorganisatie niet de indruk dat opnieuw verzekeraars de taxibranche vaarwel gaan zeggen. Het aanbod lijkt eerder iets te worden uitgebreid.

Voor veel taxiondernemers, vooral de zelfstandigen zonder personeel, vormen de steeds duurdere taxiverzekeringen al jaren een hoofdpijndossier. Daar bleek uit in 2018 al uit een enquête van TaxiPro en een herhaling van dat onderzoek levert een jaar later hetzelfde beeld op. Waarom worden taxiverzekeringen voor veel ondernemers alsmaar duurder? Oscar van Elferen licht dit namens het Verbond van Verzekeraars toe.

“De hoogte van de premie (en andere voorwaarden) zijn het gevolg van de schadelast. Als de schadelast structureel hoog is, dan moeten verzekeraars hun voorwaarden aanpassen. De schadelast door taxiondernemers moet immers betaald worden met de geïnde premie die dezelfde ondernemers betalen. Wij mogen bijvoorbeeld de schadelast van taxiondernemers niet verrekenen met de premies van alle andere verzekeringen.”

Markt is sterk concurrerend

Dat er meer geld in verzekeringen gaat zitten, beperkt zich niet tot de taxibranche. Van Elferen: “We zien dat de premie voor bijna alle type autoverzekeringen, dus ook voor particulieren, aan het stijgen is. Auto’s worden steeds geavanceerder en onderdelen worden duurder. Daarnaast stijgen ook de uurtarieven van garages en herstelbedrijven. Verder zijn verzekeraars veel geld kwijt aan letselschade, bijvoorbeeld als iemand wordt aangereden die daardoor blijvend invalide raakt.”

Het Verbond van Verzekeraars houdt geen overzicht bij van welke verzekeraars specifiek de taxibranche bedienen. In voorgaande jaren hielden diverse verzekeraars deze sector voor gezien. Daar zijn nu geen signalen van, legt Van Elferen uit. “De markt rondom schadeverzekeringen, waaronder de autoverzekering voor taxichauffeurs valt, is sterk concurrerend. Dus het zal niet zo snel voorkomen dat alle verzekeraars deze doelgroep links laten liggen.” 

Er is bovendien een verzekeringsplicht, dus er moet altijd een verzekeraar zijn die deze groep wil accepteren. “We hebben overigens de indruk dat het aanbod de afgelopen maanden iets wordt uitgebreid.”

Aan de slag met rijgedrag

De echte oplossing ligt volgens de verzekeraars echter bij de taxibedrijven zelf. De ondernemers moeten zorgen dat er simpelweg minder schade wordt gereden en geclaimd. “Het sleutelwoord is preventie. De schadelast moet omlaag”, is Oscar van Elferen stellig. “En dat kan de branche alleen zelf doen. Dan kunnen verzekeraars ook hun voorwaarden aantrekkelijker maken. De branche moet dus aan de slag met het rijgedrag, waarbij bijvoorbeeld ook aandacht is voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.”

Veel taxiondernemers hebben het gevoel dat de goeden lijden onder de kwaden, die onvoorzichtig rijden en veel schades voor hun rekening nemen. Maar aan die ‘ongelijkheid’ valt volgens het Verbond van Verzekeraars niets te doen. “Dat is inherent aan verzekeren. En dat is het solidariteitsbeginsel waarop verzekeren is gebaseerd. Incidentele pieken in de schadelast zullen niet direct invloed hebben op de premie, maar als de schadelast bij een bepaalde groep verzekerden structureel toeneemt, dan betaalt de gehele groep hieraan mee. Dat gebeurt ook bij andere types verzekeringen.”

Voorlichting

Waarmee het punt in stand blijft dat de taxibranche volgens de verzekeraars zelf zijn gezamenlijke schadelast omlaag moet gaan brengen. In dat licht is het in elk geval positief dat KNV voor zijn leden werk gaat maken van voorlichting over schadepreventie. Of zulke en eventueel andere initiatieven in 2020 al genoeg uitwerking zullen hebben om de premies voor 2021 lager te maken, zal eind volgend jaar duidelijk moeten worden.

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Verzekeraars: schadepreventie is sleutelwoord voor taxibranche”

Bertax Landsmeer|15.11.19|21:45

nodig zijn en er taxi,s bij moeten!

Dat doe je op inschrijving met als minimale eis, een psychische test en kleine vakbekwaamheid voor eenmanzaken!

Maar eerst, breng de markt tot rust door te stoppen met uitgeven van vergunningen, dan geef je de ondernemers weer wat toekomst perspectief,
en kan er weer beter aan preventie gewerkt worden en gaan hopelijk de verzekerings maatschappijen weer normale voorwaarden stellen en premies!

We willen toch blije chauffeurs met een goede boterham niet?

Bertax Landsmeer|15.11.19|21:33

Vandaag mooie woorden van Dijksma Amsterdam dat de Taxibrance verandert moet worden om de mensen een goed en veilig Taxivervoer
te bieden,als alternatief, mocht ander vervoer geen reële optie zijn?

Hoe doe je dat dan?

Het vol blijven pompen van de Markt met onvakbekwame nep ZZP,ers?
Want de gemeente Amsterdam is de knegt van Den Haag met zijn marktwerkingarrogantie!

Breng rust in Taxiland Den Haag, stop met vergunningen uitgeven en kijk jaarlijks naar de economische groei of er vergunningen

Bertax Landsmeer|15.11.19|21:15

risico door onbekwame mensen ongelimiteerd in ons vakgebied te rotzooien!

Waar is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de Regering??

Zijn wij vogelvrij verklaard?

Is het dan niet goed dat wij Alrisk verzekerd zijn waar wij keihard voor moeten werken?
Is een schade inzittenden verzekering gratis?
Is een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering gratis?
Jarenlang schadevrij rijden en opbouwende bonus is bloed zweet en tranen omdat kleine schades uit eigen zak betaald zijn overheid!

Bertax Landsmeer|15.11.19|21:05

Marco🙏 Wat heb jij dat mooi geformuleerd!

Het is een schande wat we al 19 jaar over ons heen krijgen, vanaf de Deregulering!

De VVD marktwerking heeft alleen maar ellende opgeleverd, geen kwaliteits verbetering,
Duizenden slecht gekwalificeerde chauffeurs door het opheffen van de vakbekwaamheid tijdens opkomst
van Uber die ons 4 verkeersdoden bracht en dat nog niet voorkwam in de afgelopen 19 jaar in de taxiwereld!

En nu laat dezelfde overheid ons weer stikken met verhoogde premies en

Marco Mens|14.11.19|22:00

En met een bewezen rijervaringen van meer dan gemiddeld 50000 km per jaar. Nu vanwege de schadelast van de vele nieuwe onervaren net rijbewijs behaald hebbende, cq jarenlange rijbewijs hebbende nieuwe toetreders in het taxivak? Die het vanwege veranderde overheidseisen makkelijker gemaakt is om een taxipas en een taxivergunning te verkrijgen. En vervolgens er achter komen dat om een redelijk inkomen te kunnen krijgen vele uren gemaakt moeten worden.

Marco Mens|14.11.19|21:37

Alle taxiondernemers werken in een zeer concurrerende markt, een markt die ze niet in staat stelt om de percentage’s met gelijke tred van de verzekeringsmaatschappijen door te belasten. Dat de schadelast branche breed omlaag moet en dat het solidariteitsbeginsel van de basis van verzekeren zijn mooie woorden. Echter wat kunnen de vele taxiondernemers (klein en groot) met een jarenlange schadevrij rijden nog meer doen aan preventie. Voorbeelden te over 0 schades met een BMtrede >13?