Uberchauffeurs eisen omzetgarantie en betere tarieven

Demonstratie Uber
Bron: Uber Staking Nederland

Ontevreden Uberchauffeurs protesteerden maandag bij het Europese hoofdkantoor van Uber in Amsterdam. De chauffeurs vragen om betere tarieven, omzetgarantie, ruimte voor overleg en een stop op het toelaten van nieuwe chauffeurs. Uber geeft aan de feedback van zijn chauffeurs serieus te nemen.

Aan het protest hebben volgens één van de deelnemers zo’n 150 chauffeurs bijgedragen. In een open brief aan de directie van Uber zetten zij hun klachten uiteen. Zij vinden het lastig om een goede boterham te verdienen in een normaal aantal uren. Vage klachten van klanten zouden geregeld leiden tot het op non-actief stellen van chauffeurs. “Enige ruimte voor feedback of discussie is er niet”, stellen de chauffeurs. Dit alles leidt tot onvrede en cynisme, maar ook tot onveilige situaties in het verkeer.

Onredelijk hoge commissie

Daarom stellen ze een aantal veranderingen voor. De huidige commissie van 25 procent wordt als onredelijk hoog gezien; 15 procent zou al veel beter zijn. Discussie of overleg bij deactivatie van een account zou mogelijk moeten zijn en het is volgens de chauffeurs onredelijk dat klanten met een lage beoordeling wél van het platform gebruik kunnen blijven maken. 

Zij zien verder het ophalen van klanten op locaties als Dam, Rokin en Leidseplein als een groot probleem. Wachten op klanten mag daar niet en leidt al snel tot hoge boetes. De chauffeurs verwachten dat Uber bijdraagt aan het veranderen van deze situatie. Daarnaast willen ze dat er geen nieuwe chauffeurs tot de app worden toegelaten zodat de onderlinge concurrentie niet nog verder toeneemt.

Volgens de chauffeurs zijn de huidige tarieven zo scherp dat ze de dienstverlening ondermijnen. Zij willen een instaptarief van 1,70 euro, aangevuld met 1,50 euro per kilometer en 35 eurocent per minuut. Daarbij zou een minimum van 8 euro per rit moeten gelden. Tot slot eisen ze een omzetgarantie: 25 euro per uur voor UberX en 35 euro per uur voor zowel UberBlack als UberVan.

Meerderheid chauffeurs is tevreden

Uber reageert als volgt op de demonstratie en de eisen van de ontevreden chauffeurs. “Wij nemen feedback van chauffeurs uiterst serieus. De meerderheid van chauffeurs die via Uber rijdt, is tevreden”, geeft Uber wel aan. Eerder onderzoek wees uit dat dit voor 83 procent geldt. “Uiteraard zijn de punten die zijn aangedragen belangrijk voor ons om mee te nemen, en we zullen in gesprek gaan met de organisatoren.” 

“Chauffeurs kunnen dagelijks bij onze hub in onder andere Amsterdam terecht om hun vragen of eventuele zorgen met ons te delen. In de afgelopen maanden hebben we een flink aantal extra rondetafelgesprekken met chauffeurs georganiseerd om hun vraagstukken te bespreken. We zullen deze gesprekken de komende maanden blijven voortzetten.”

Uber geeft verder aan dat de meeste chauffeurs die via het platform rijden 30 of minder uren per week actief zijn in de app. Omzet en winst hangen ook af van de seizoensgebonden vraag, aldus de taxidienst, waarbij de drukke tijd van het jaar weer in aantocht is. De bruto inkomsten voor Uberchauffeurs in Amsterdam zijn de afgelopen vier jaar met 25 procent gestegen tot 30 euro per uur, aldus het taxiplatform in een toelichting.

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Uberchauffeurs eisen omzetgarantie en betere tarieven”

Tjerk Vinckx|19.03.19|13:41

De Uber app is een goed werkend wereldwijd systeem,de uitvoering daar in tegen is wereldwijd ondermaats. If you pay with peanuts you get monkeys, deze uitdrukking is al zo oud als de weg naar Rome.Zodra de Chinese taxi App Didi (550 miljoen gebruikers) welk Uber al van de markt heeft gedrukt in China vaste voet in Europa krijgt zal de UberX chauffeur weer in het welbekende afvoer putje van de maatschappij belanden …aanschaf voertuig,verzekering en belasting afdracht is uiteindelijk onmogelijk

Tjerk Vinckx|19.03.19|13:21

Uit bovenstaande blijkt toch duidelijk dat de gemiddelde UberX chauffeur gezegend is met twee werkende hersencellen. UberX is een verdringing van de oorspronkelijke opzet van de Uber gedachte, een betere chauffeur in een net pak tegen een correcte rit vergoeding,tevens is het een verdringing van de bestaande taximarkt waarbij men voor dump prijzen de markt penetreert en uitholt.
UberX chauffeurs zijn slaven van van de globalisering,werkende armoede,niet janken achteraf knuppels.