Vergelijkingssite Cab Buddy wil taxiklant de keuze geven
Cab Buddy is een nieuwe taxivergelijkingsdienst die mensen vooral keuzevrijheid wil bieden. Op de site dus niet alleen de luxe taxi’s tegen het standaard tarief, maar ook taxi’s die tegen een lager tarief kunnen en willen rijden. Voor te lage tarieven is echter geen plaats, want Cab Buddy wil tevens een redelijk alternatief voor Uber zijn.
Cab Buddy is opgericht door Waqas Javed en Naeem Khan, die allebei ruime ervaring in de taxibranche hebben. Vanuit die ervaring ontstond bij hen het idee dat het anders kan en moet. Javed reed bijvoorbeeld in Groot-Brittannië, maar ook in Nederland voor zowel traditionele taxibedrijven als Uber. Dat laatste om zelf mee te maken hoe dat was voor klant en chauffeur. “Voor een klant is het prettig om 1 euro per kilometer te betalen, maar voor de chauffeur die ook nog 30 cent commissie moet afstaan is dat niet zo”, vertelt Javed.
‘Er is markt voor’
“We wilden eigenlijk een vergelijkingssite beginnen waar ook de tarieven tussen die van Uber en de reguliere taxitarieven worden aangeboden. Van iemand die een nieuwe Mercedes S-klasse leaset, kun je niet verwachten dat hij voor 1,30 tot 1,50 euro per uur gaat rijden. Maar er is wel markt voor taxivervoer tegen dat tarief, en chauffeurs met bijvoorbeeld een nette Skoda, Volkswagen of Seat kunnen en willen voor die middentarieven rijden. Geen luxewagens, wel heel nette taxi’s die bij taxibedrijven zijn aangesloten. Wij onderscheiden ons van andere vergelijkingssites door tevens dat middensegment aan te bieden. Tegelijk kunnen ook de mensen bij ons terecht die een luxe taxi willen boeken. Cab Buddy biedt wat dat betreft alle mogelijkheden.”
Het concept zal onder de aandacht worden gebracht via advertenties op social media als Snapchat, Instagram en Facebook. “Daarin wijken we af van de meeste taxibedrijven, die vooral via Google adverteren”, legt Javed uit. “Uiteindelijk hopen we dat mensen Snaps en Instagram-posts gaan delen van hun taxiritten en de chauffeurs, zodat social media echt een grote rol spelen in de ontwikkeling van ons platform.”
Woekerprijzen
“Naast de gebruikelijke taxiklanten willen we met ons platform ook jongeren en studenten prikkelen om van de taxi gebruik te maken”, vervolgt Javed. “Op drukke momenten is er wel eens sprake van slechte beschikbaarheid of woekerprijzen. Met Cab Buddy heb je als klant de zekerheid dat je taxi er op de afgesproken plek en voor de afgesproken prijs is. Je betaalt vooraf, dus er zijn geen verrassingen achteraf.”
Nu gaat alles nog via de website maar in de nabije toekomst zal Cab Buddy tevens als app beschikbaar komen, zodat mensen ook daarmee ritten kunnen vergelijken en boeken. Later moet het mogelijk worden dat mensen niet per se de dichtstbijzijnde taxi inhuren, maar binnen een bepaald gebied degene die het meeste aanspreekt. Op termijn komt er een reviewsysteem zoals dat bekend is van andere vergelijkingssites. Klanten kunnen dan hun oordeel geven over degene die hun rit heeft verzorgd.
Kwaliteit en legaliteit
Cab Buddy heeft er echter bewust voor gekozen dat systeem niet meteen in te voeren. “In de eerste fase zullen we bij klanten die daar prijs op stellen navragen wat zij van de taxirit vonden. Uber werkt bijvoorbeeld met reviews van chauffeurs maar wij werken met taxibedrijven. Eén negatieve beoordeling op basis van een chauffeur die zijn dag niet had, zet meteen het hele bedrijf in een kwaad daglicht. Op onze manier is er voor alle betrokkenen een soort opstartperiode”, aldus Waqas Javed. Cab Buddy is voorlopig gedekt in de Randstad en wordt binnen drie maanden uitgebreid naar de rest van het land.
Ambities zijn er ook. Momenteel werkt Cab Buddy met zo’n tien taxicentrales en worden er gesprekken met diverse andere partijen gevoerd. Al deze partijen moeten aan een reeks eisen en criteria voldoen, zodat de kwaliteit en legaliteit zijn gewaarborgd. Naarmate de bekendheid van het platform groeit, moet het aanbod ook groter worden. En als Cab Buddy in Nederland een plek in de markt heeft veroverd, moeten andere landen volgen. Javed: “We willen dan uitbreiden naar Groot-Brittannië, België, Duitsland en de andere landen. We hopen steeds meer taxibedrijven en chauffeurs te vinden die zich bij ons willen aansluiten, eerst in Nederland en dan daarbuiten.”
Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Haha, ik heb ook een prijsberekening gedaan voor Vianen naar Schiphol, ook mega duur, vraag me af of er uberhaupt iemand die ritten wil boeken?
Vervolgens kijk ik op de site van Cab Buddy en zie ik € 300 en hoger tarieven voor een rit Eindhoven – Schiphol in een Toyota Avensis of Skoda Octavia. Waar is het voordeel precies?