Kiwa-controle gaat honderden euro’s per CNG-tank kosten

Keuringsinstantie Kiwa heeft weer een nieuw monopolie-contract binnengesleept. Het bedrijf is door de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW) aangewezen als de exclusieve keuringsinstantie voor aardgastanks (CNG, LNG) in voertuigen. Vanaf september 2013 zal de Kiwa visuele inspecties uitvoeren die per CNG-tank maar liefst 250 euro gaan kosten. Ook berekent de Kiwa hier nog eens 90 euro voorrijkosten bovenop.

Als een tank is goedgekeurd, krijgt deze een Kiwa-sticker die geldig is voor de duur van 4 jaar. Vanaf september 2013 is het een voorwaarde voor de APK dat er op de aardgastanks in voertuigen een sticker zit ten teken dat deze door een Kiwa inspecteur is goedgekeurd.

Visuele inspectie

Het betreft een vierjaarlijkse, visuele inspectie van de tank. De inspectie richt zich op tekenen van uitwendige schade en slijtage, waarbij onder meer gekeken wordt naar beschadiging, lekkage, bevestigingsmiddelen, roest en erosie.

De eigenaar van een voertuig met een CNG-tank, zoals een taxi-ondernemer, moet de keuring zelf aanvragen bij Kiwa. De Kiwa stuurt dan een controleur langs. Op dit moment rijden er ongeveer 3500 voertuigen in Nederland met een of meerdere gastanks rond en dat aantal groeit sterk. Ook in de taxibranche wordt groengas steeds populairder.

RDW

De RDW is tot de extra inspectie gekomen omdat de specifieke kenmerken van een CNG-tank en de inspectie hiervan niet direct onder de APK-keuring vallen. Voor de inspectie komen alle voertuigen in aanmerking.

Dus niet alleen voertuigen waarbij een CNG-tank later is ingebouwd. Ook de zogeheten affabriek-voertuigen met CNG-tank (waarbij de tank al standaard is ingebouwd), zullen aan de visuele inspectie moeten geloven. De controle vindt plaats onder de ISO-norm 19078.

90 euro voorrijkosten

Kiwa hanteert voor de inspectie een basisprijs van 250 euro per tank, aangevuld met 90 euro voorrijkosten, zegt Kiwa-woordvoerder Meine de Vries tegen TankPro.nl. “Maar voor wagenparken zullen we een soort kwantumkorting hanteren.” Hoe hoog die korting is, is overigens nog onduidelijk.

De Vries zegt dat de prijs van de visuele inspectie onder andere gebaseerd is op het uurtarief van de inspecteur van maar liefst 130 euro. “Het opleidingsniveau van de inspecteurs speelt hierbij ook een rol. Daarnaast moet er een speciale database worden aangelegd om de gegevens te verwerken”, geeft hij als verklaring.

Taxibranche

De taxibranche moet dus straks niet alleen hoge kosten betalen voor de CNG-keuringen. Ook de taxipassen en vergunningbewijzen die door Kiwa worden uitgegeven zijn schrikbarend duur.

De brancheorganisaties KNV, TLN en EVO eisen dan ook al geruime tijd inzicht in het contract van Kiwa met IenM. Reden is dat de tarieven voor chauffeurskaarten en vergunningbewijzen tot tweeëneenhalf maal duurder zijn dan in andere Europese landen.

Fred Kramer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Kiwa-controle gaat honderden euro’s per CNG-tank kosten”

René Ziengs|04.03.13|12:47

Waarom niet taxi-APK voortaan verplicht bij RDW en keuring van de installatie daarin meenemen? Daar zit al deskundig personeel en krijg je iemand te spreken wanneer je belt…
#verhoudingenzijnzoek 2

René Ziengs|04.03.13|12:47

Werkelijk niet te geloven, dit beleid.
(Extra?) medewerkers KIWA gaan in extra (waarschijnlijk Groengas?) auto’s dagelijks rondjes rijden en zijn daarmee verzekerd van X-ritjes per dag a € 90 per rit.
De taxiondernemer kan thuis blijven zitten wachten tot de inspecteur langskomt. De ondernemer die in 2013 maximaal € 38,98 bruto per uur mag verdienen, en alleen wanneer hij een klant heeft, mag dan even € 250 betalen voor een inspectie van 10? minuten en een sticker… #verhoudingenzijnzoek 1

Een taxi|01.03.13|21:30

CNG wel, LPG niet ? Waarom dat verschil ? LPG zit toch ook in een tank en daar hoor je toch ook nooit iets van ?

Arjan Blok|01.03.13|20:36

De rdw zou dit gewoon bij de APK moeten doen. Die is toch al jaarlijks voor taxi’s vanaf eerste toelating, dan moet de rdw gewoon de garage bedrijven moeten certificeren (nadat de keur meesters op curses zijn geweest) die auto’s en taxi’s mogen gaan keuren met een dergelijke installatie.

Bas Lachenal|01.03.13|14:50

pfff weer iets waarmee het kiwa de bedrijven geld mee uit de zakken kan kloppen