Nieuwe taxi-cao staat alsnog op de tocht
Een verschil van inzicht over de gemaakte afspraken zorgen ervoor dat de nieuwe cao Taxivervoer nog niet definitief is. Werkgevers en werknemers hebben een meningsverschil over wat er precies is afgesproken over het dienstenvenster. De partijen praten op 7 september verder. Als men er dan niet uitkomt, is het verlengen van de huidige cao met een jaar een reële optie.
FNV Taxi meldt op zijn site dat er tijdens het bespreken van de definitieve cao-teksten een kink in de kabel is gekomen. Eind mei stemden zowel de leden van FNV en CNV als die van werkgeversorganisatie KNV in met de nieuwe cao. De stap daarna was het werken aan de teksten van de overeenkomst, waarna de cao voor algemeen verbindend verklaring kon worden aangemeld. Zo ver is het vooralsnog dus niet gekomen.
Het “onoverbrugbare verschil van mening” waar FNV Taxi over spreekt, heeft betrekking op een onderdeel van het dienstenvenster. Deze regeling is bedoeld om voor werknemers duidelijk te maken wanneer zij beschikbaar moeten zijn voor werk, en om tot een duidelijke definitie van arbeidstijd te komen. SFT controleert op die arbeidstijd, maar de regels in de cao zijn volgens FNV zo onduidelijk dat er weinig mee aan te vangen is. De nieuwe cao moet helpen daar verandering in te brengen.
Betaalde tijd
“In onze ogen is de tekst helder”, stelt FNV Taxi. “Voor een werknemer met meer dan 30 uur op contract kan de diensttijd twee keer per dag onderbroken worden. Daarnaast kunnen de gemaximeerde pauzes op standplaats gegeven worden. Voor iemand met minder dan 30 uur per week op contract kunnen de onderbrekingen na aanvang van de arbeidstijd enkel pauzes buiten standplaats zijn. Al het overige is dus betaalde tijd”, vindt de vakbond.
Daar denken de werkgevers echter anders over. Zij vinden dat ook binnen het dienstenvenster de dienst onbeperkt onderbroken mag worden. Volgens FNV Taxi kan dit bijvoorbeeld betekenen dat een chauffeur met een contract van 20 uur nog steeds meerdere keren per dag naar huis gestuurd kan worden. Aan het eind van die dag zijn er dan nauwelijks betaalde uren. Wat FNV Taxi betreft strookt dat niet met de gemaakte afspraken en de intentie van de cao.
Niet met elkaar eens
Vooralsnog komen de beide partijen er niet met elkaar uit. Na de zomer, op 7 september, praten zij verder. Maar het verschil van inzicht is fors en de kans bestaat dat men het ook dan niet eens wordt. Dan bestaat de mogelijkheid dat de huidige cao met een jaar wordt verlengd, terwijl de nieuwe eigenlijk per 1 juli had moeten gelden. Zo’n verlenging zal echter bepaalde voorwaarden met zich meebrengen, en die moeten worden afgestemd. Ook kan niet worden voorbijgegaan aan het akkoord voor de nieuwe cao dat al is bereikt.
Werkgeversorganisatie KNV wil op dit moment niet reageren op deze kwestie.
Ik vind de nieuwe cao een hele slechte cao het is een verslechtering. Bij ziekte wordt er maar 70% uitgekeerd.
Werkgevers kunnen je onbeperkt pauzes geven op standplaats. Iedereen krijgt nu 2 standplaatsen toegewezen. Buiten de standplaats mag de werkgever je maximaal 1.5 uur pauze geven. Dus op een rustige dag verdien je als werknemer helemaal niks als je constant een pauze onderbreking moet opnemen. Ik snap niet dat de bonden hiermee akkoord zijn gegaan.
Als dit het nieuwe CAO gaat worden zal ik mijn lidmaatschap na jaren beëindigen,want het begint erop te lijken dat de bonden meer voor werkgevers werken dan werknemers !
Ik ben al jaren lid van de CNV, maar als het CAO wordt zoals voorspelt zal ik direct mijn lidmaatschap opzeggen omdat ik geen vertrouwen meer heb dat de bonden voor de werknemer werkt, maar meer voor de werkgevers zijn !
Ik ben niet tevreden met het huidige CAO ,laat staan met de nieuwe . Nu worden al dagelijks 15 tot 30 minuten pauzes ingehouden die ik niet heb gehad ,en dat kost gewoon een halve snipperdag per maand. Mijn werk is 8 uur per dag ,maar teruggerekend krijg ik dus 7.30 a 7.45 betaald ! Ik vind dat als ik pauze krijg ,dat ik dan kan doen wat ik wil 1 uur lang, maar als ik in een file sta en dan pauze krijg moet ik dan maar auto op A1 stil zetten en achter de vangrail een uur broodje eten ?
De taxi CAO is goedgekeurd, omdat er denk ik heel veel schoolchauffeurs lid zijn. Veel taxibedrijven die schoolvervoer doen staan op omvallen, dus die schoolchauffeurs denken alleen maar aan de OPOV regeling. Ook zijn veel van die chauffeurs gepensioneerden, dus een jaarlijks salarisverhoging is voor hun minder belangrijk, ook werken die niet op feestdagen. Dus wie zijn er de dupe : de gewone taxichauffeurs.
Welkom bij het afvoerputje van werkend Nederland: de taxibranche…
Ik doe geen contractvervoer, heb niets te maken met aanbestedingen maar wel met een CAO die daardoor onwerkbaar is. De wijzigingen waar ik naar uitkeek moeten nu weer wachten. Er is m.i. onmogelijk een alles dekkende CAO te maken voor de verscheidenheid aan activiteiten in onze branche.
Hoe komen we van deze volgens vele ingewikkeldste CAO van Nederland af?
Het is eigenlijk voor de taxibedrijven best wel simpel om bij de gemeenten een hogere prijs te bedingen. Gewoon niet meer inschrijven bij welke aanbesteding dan ook. Laat de gemeenten zelf het vervoer en de regie maar eens verzorgen, dan weten ze gelijk hoeveel het kost.
Het gaat best zo. Er is wmo vervoer en het kost weinig en we kunnen zo af en toe wat uitkeringstrekkers kwijt aan de verschillende bedrijven. Prima toch? Dat er af en toe iemand failliet gaat,ja dat gebeurt zoveel. En dat de klanten lang moeten wachten kan gebeuren. Het wordt tijd dat de rechter zich hierover gaat buigen. Want de wmo is nog steeds een wet.
Ik kan het met het hierboven wel eens zijn. Er moet dus toch snel wat gaan gebeuren. Dit kan zo niet langer. De taxi bedrijven moeten de kans krijgen op een eerlijke manier wat te verdienen en de tijd die chauffeurs aan hun beroep besteden moet ook beloont worden. Tja,ik denk dat werkgevers en werknemers het best wel met elkaar eens kunnen worden als de gemeentes in Nederland een ander beleid gaan voeren. Maar daar zit hem nu juist het probleem in. Die willen niet.
Er moet een evenwichtiger beleid komen, een minimumgrens aan de prijs voor aanbestedingen of meer flexibiliteit waarbij de overheid een prijs vaststeld en (meerdere) aanbieders op verzoek dit werk kunnen gaan uitvoeren. Hierdoor zal er meer op kwaliteit kunnen worden geconcurreerd, hebben bedrijven genoeg marge om personeel een goede baan aan te bieden en is er meer ruimte voor goede opleidingen, controles en ontwikkelingen. En is er ook ruimte voor een goede CAO, mét doorgroeimogelijkheden!
Het aloude probleem blijft bestaan, ook een taxichauffeur die geen klant heeft en feitelijk dus geen arbeid verricht is wel aan het werk en moet dus doorbetaald worden. Geen probleem, mits deze tijd ook aan de opdrachtgever (klant) in rekening wordt gebracht. Voor de concurrentiestrijd in met name de aanbestedingen is dat te duur, en daarom moet de chauffeur dus maar een deel van zijn salaris inleveren, want anders verliest men het contract aan een bedrijf waar de chauffeurs wél inleveren.