Rotterdamse Ombudsman onderzoekt toezicht taxikeurmerk
De Rotterdamse Ombudsman gaat bekijken of het toezicht op het taxikeurmerk goed is geregeld. Ze doet dit naar aanleiding van klachten van taxichauffeur Ben Steenbergen en de Rotterdamse SP. Steenbergen is al 54 jaar actief als taxichauffeur op Rotterdam The Hageu Airport. Maar omdat hij niet is geslaagd voor het examen van SKRT, mag hij niet meer werken.
De Ombudsman heeft vragen gesteld aan de gemeente Rotterdam die de SKRT in het leven heeft geroepen. Zwaneveld wil weten hoe de gemeente het toezicht op het keurmerk heeft geregeld. Het onderzoek van Zwaneveld naar het taxikeurmerk gaat zeker zes tot acht maanden duren.
“Als gemeente bepaal je dingen, betaal je dingen, organiseer je dingen, in dit geval hoe dit keurmerk wordt afgegeven. En dan kun je wat mij betreft er niet onmiddellijk je handen vanaf trekken”, zegt Ombudsman Annemieke Zwaneveld op RTV Rijnmond.
SKRT
Om taxi vanaf het vliegveld te mogen rijden is sinds kort het keurmerk nodig. Steenbergen is al diverse malen gezakt voor het mondelinge examen. Steenbergen en zijn vrouw nemen het de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi (SKRT) kwalijk dat de examens niet onafhankelijk worden afgegeven en dat er geen controle is op de toetsen.
Volgens de Ombudsman zou er in het geval van Steenbergen een beroep gedaan kunnen worden op bijzondere omstandigheden. Of dat hier toereikend is, zou volgens haar in ieder geval bekeken moeten worden. Er zijn meer klachten van taxichauffeurs binnengekomen bij de Ombudsman. “Maar het is niet zo dat de hele taxibranche van Rotterdam zich tot mij heeft gewend.”
Rotterdamse SP
De SP in Rotterdam heeft onlangs ook forse kritiek geuit op het Rotterdamse Taxikeurmerk. Volgens de lokale politieke partij is het toezicht op het keurmerk niet goed geregeld en is er meer transparantie nodig. âWie controleert de keurmerken?â, vraagt de Rotterdamse SP zich af. Het keurmerk is nodig voor lidmaatschap van een TTO en verplicht gesteld door de gemeente om de opstapmarkt te bedienen in de havenstad. âHet toezicht op de inhoud van het keurmerk ontbreekt echter. Dat moet andersâ, stelt de SP.
Lees ook: SP wil beter toezicht op Rotterdams taxikeurmerk SKRT
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ben ga voor de zebra staan tot je aan de beurt bent dan is het een bel rit. Probleem opgelost.
Wat ben niet geslaagd voor mondeling terwijl hij altijd z’n mondje bij zich heeft. Dit terwijl er een taxi chauffeur bij mij kwam of ik wist hoe de straat hete bij de Euromast anders wist hij het niet. Toen ik zei rij maar naar de maastunnel dan zie je het wel. Toen kon hij er wel komen. Gelukkig. Ben ik neem je plekje wel over als ik beter ben, dus je hebt nog de tijd.