Fietspaden

Utrecht meest fietsvriendelijke provincie, Friesland onderaan ranglijst

Foto: fietspad in Utrecht
Een recreatief fietspad in Leersum, Utrecht. Foto: Shutterstock, TVGD.

Utrecht is de meest fietsvriendelijke provincie van Nederland, aldus een onderzoek van Buycycle. De provincie heeft de winst te danken aan de grootste totale lengte fietspaden per vierkante kilometer en de kwaliteit van het netwerk. 

Utrecht heeft een totale fietsnetwerklengte van 5,1 kilometer per vierkante kilometer. “Dit netwerk omvat veilige fietspaden, gescheiden fietsstroken, suggestiestroken en vrijliggende fietspaden, waardoor fietsen in Utrecht veiliger en comfortabeler is”, schrijft Buycycle. Ook heeft de provincie veel recreatieve fietsroutes: in totaal zijn het er 160. Na Utrecht eindigden Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland het hoogst op de ranglijst.

Friesland

Friesland bungelt onderaan de ranglijst. De provincie heeft 149 kilometer aan wegen met fietsstroken, wat resulteert in de laagste dichtheid per vierkante kilometer. Ook heeft Friesland slechts 329 kilometer aan fietspaden langs wegen, dat is 429 kilometer minder dan Utrecht.

Daarbij heeft de provincie een relatief lage hoeveelheid recreatieve fietsroutes. Friesland biedt in totaal 139 fietsroutes aan voor hobbyfietsers. Dat zijn 21 routes minder dan Utrecht. Gezien Utrecht slechts een oppervlakte van 1.560 km² heeft en Friesland maar liefst 5.759 km², scoort Friesland het slechtst in dichtheid van fietsroutes.

Opvallende verliezer

Iets hoger in de ranglijst, op de elfde plaats, eindigde Flevoland. Zeeland eindigde op de tiende plaats. “Dit is verrassend omdat Zeeland in het verleden meermaals als beste fietsprovincie van Nederland werd uitgeroepen”, aldus Buycycle.

Volgens het Landelijk Fietsplatform komt dit vooral door de populariteit van de Zeeuwse routes onder fietsers. Ook scoort Zeeland hoog op aantrekkelijkheid voor recreatief fietsen, met een rapportcijfer van 8,2. “Desondanks komt Zeeland toch zeer laag uit in deze ranglijst, voornamelijk vanwege de lage dichtheid van beschikbare fietsroutes en de gebrekkige fietsinfrastructuur, zoals fietssuggestiestroken, fietspaden en solitaire fietspaden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink