Vertraging

Noord-Nederland moet langer wachten op ICNG door productiefout

De nieuwe intercity. Foto: Bart Pals/ProMedia.

Door een productiefout bij Alstom en schade aan reeds geproduceerde treinen, moeten ICNG-exemplaren terug naar de fabriek voor een zogenoemde retrofit. De treinen moeten uiteindelijk op de verbindingen Groningen/Leeuwarden en Enschede ingezet worden, maar dat de treinen terug moeten naar de fabriek heeft geen invloed op de leverdatum. De leverdatum is namelijk nog niet bekend. 

De vertraging volgt op een externe toets die de betrokken hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau Railitics naar de haalbaarheid van de oorspronkelijke planning. Nu blijkt dat met name de kwaliteit van het lasproces bij Alstom niet altijd aan de eisen van NS voldoet. Dat speelt niet bij treinen die vanaf nu worden uitgeleverd. Ook de drie reeds geleverde exemplaren zijn in orde, schrijft Heijnen. Andere exemplaren zullen echter terug moeten voor inspectie en waar nodig herstel. “Deze hersteloperatie kost veel tijd”, aldus de staatssecretaris.

“Als gevolg van de risico’s rond de retrofit is het waarschijnlijk dat de levering van treinen door Alstom vanaf 2024 verdere vertraging zal oplopen en dat de laatste trein niet in februari 2025 wordt geleverd maar -mogelijk veel- later”, staat te lezen in het Railistic-rapport. In haar brief schrijft Heijnen dat de klus medio 2025 moet zijn afgerond, terwijl NS in de planning had staan om dat jaar te ICNG te introduceren op op de verbindingen naar Groningen/ Leeuwarden en Enschede. NS houdt nog een kleine slag om de arm door te stellen dat er “flexibiliteit” in de voorlopige dienstregeling voor 2025 is ingebouwd. “Hierdoor zijn er nog schakelmogelijkheden gegeven het aantal beschikbare treinstellen voor de dienstregeling 2025.”

Uitrol ICNG

De planning voor de introductie van de ICNG is nu als volgt: de instroom op het traject Amsterdam-Breda moet nog dit jaar zijn afgerond. In december wordt naar verwachting ook voor het eerst met 200 kilometer per uur gereden, mits de infrastructuur dit mogelijk maakt. De verwachte reistijd van 38 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam betekent een tijdswinst van 3 minuten. De opschaling tussen de steden gaat per 2024 in en is daarmee vertraagd.

Volgens het Railistic-rapport vindt de instroom van veertien ICNG-exemplaren op het traject Den Haag-Eindhoven plaats tussen het laatste kwartaal van dit jaar en het eerste halfjaar van 2024. In het tweede kwartaal stromen ook nieuwe treinen op de verbinding Amsterdam-Brussel in. NS zegt in een reactie dat het “met de huidige inzichten” voldoende materieel beschikbaar heeft om vanaf dienstregeling 2025 met de nieuwe treinen te rijden. Daarmee is ook deze planning verschoven.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: SpoorPro

1 reactie op “Noord-Nederland moet langer wachten op ICNG door productiefout”

Michael Arends|23.04.23|22:04

Nou wat toevallig dat dit net weer het noorden treft…