Dochteronderneming

NS verkoopt Abellio en vertrekt uit het Verenigd Koninkrijk

Abellio trein op station Ipswich. Foto: Flickr.

De Nederlandse Spoorwegen hebben dochter Abellio in het Verenigd Koninkrijk verkocht aan het Britse management. Dit heeft de spoorvervoerder bekendgemaakt in een interne mededeling die in handen is van het ANP. Met de stap komt er er een einde aan de aanwezigheid van de NS in Groot-Brittannië, waar de onderneming sinds 2003 actief was. In Duitsland blijft de Nederlandse spoorvervoerder nog wel actief. 

NS was lange tijd een grote speler in de buurlanden, maar besloot een aantal jaar geleden zich toch weer meer op Nederland te gaan richten. Het buitenlandse avontuur leverde veel omzet op, maar ook extra zorgen. Abellio leed grote verliezen in Duitsland, terwijl de spoorvervoerder in Schotland onder vuur kwam te liggen omdat niet werd voldaan aan bepaalde prestatiedoelen.

De NS haalde afgelopen jaar met zijn buitenlandse activiteiten nagenoeg net zoveel inkomsten als met de binnenlandse activiteiten, respectievelijk 2,7 miljard en 2,8 miljard. De winsten in het buitenland vielen echter tegen. In het Verenigd Koninkrijk behaalde Abellio een winst van 44 miljoen en in Duitsland 2 miljoen. Dit staat in het niet bij de Nederlandse winst van 389 miljoen. Al bestaat de Nederlandse winst ook deels uit de staatssteun voor het rijden van treinen tijdens de coronapandemie.

Publieke belang

Ook in politiek Den Haag wordt tegenwoordig anders aangekeken tegen de buitenlandse investeringen van organisaties als de NS en Schiphol. Als het aan minister Sigrid Kaag van Financiën ligt, mogen ze alleen nog investeringen doen in het buitenland als die ook bijdragen aan het publieke belang van die bedrijven in Nederland, stelde ze afgelopen zomer.

De verkoop levert de NS minimaal 15 miljoen euro op. Dat bedrag kan nog oplopen tot 25 miljoen euro afhankelijk van hoe Abellio UK komende tijd presteert. Er lopen ook nog verschillende claimprocedures in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor kan nog niet precies uitgerekend worden wat de aanwezigheid op de Britse markt financieel heeft betekent voor de NS. Per saldo bedraagt het positieve resultaat waarschijnlijk 100 miljoen tot 180 miljoen euro, is nu de inschatting.

In een persbericht zegt Abellio dat het vervoersbedrijf in eerste instantie “TUK” zal heten en dat het vastbesloten is om een vitale rol te blijven spelen in de toekomst van het Britse spoor. De deal werd geleid door algemeen directeur Dominic Booth, die al sinds het eind van de twintigste eeuw in de ov-sector werkzaam is. “We zijn verheugd dat we een belangrijke ov-dienst weer in Britse handen krijgen. We zullen een sleutelrol blijven spelen in de vervoerssector van het land, door onze bekroonde diensten aan passagiers in het hele VK te waarborgen en innovatie te stimuleren om een vervoersnetwerk met een lage uitstoot in het VK te ontwikkelen.”

Definitieve verkoop

Eigenlijk had de NS de Britse markt al eerder vaarwel willen zeggen. Maar er was daar lange tijd veel politieke discussie over het spoorsysteem, wat de boel vertraagde. Volgens de NS is de Britse spoorsector inmiddels in een rustiger vaarwater beland. In augustus vorig jaar kwam de NS daarom overeen dat Abellio UK in handen zou komen van het Britse management. Het duurde vervolgens even voor de deal kon worden afgerond. De lokale transportautoriteiten hebben inmiddels ingestemd met de verkoop.

Abellio UK telt ruim 10.000 medewerkers en verzorgt de treinen in de regio’s East Midlands, West Midlands en Greater Anglia en in het gebied rond Liverpool. De concessie in Schotland zit er niet meer bij, want die werd eerder niet verlengd. Wel heeft Abellio UK nog meerdere buslijnen in Londen.

De verkoop van Abellio UK staat volgens de NS los van de activiteiten van Abellio Duitsland. Bij de oosterburen wil het bedrijf met Abellio aanwezig blijven. Volgens de NS zijn de activiteiten daar “van strategisch belang” omdat ze bijdragen aan het grensoverschrijdend verkeer van Nederlandse reizigers die naar Duitsland willen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP/OVPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.