NA 3 MAANDEN HERSTELWERKZAAMHEDEN

ProRail: “Treinen tussen Lelystad en Dronten rijden weer vanaf zondag”

Lelystad-Dronten
NS Sprinter Lighttrain op de Hanzelijn tussen Dronten en Lelystad. Jan Derk Remmers / Wikimedia Commons

Na ruim drie maanden reparatiewerkzaamheden lijkt het einde van de tunnel in zicht voor de Hanzelijn tussen Lelystad en Dronten. Volgens de prognose van ProRail rijden er vanaf komend weekend weer treinen op het spoortraject. Deze week wordt de laatste nieuwe bekabeling aangesloten en zaterdag kunnen de eerste testritten worden uitgevoerd. Als de testritten zijn geslaagd, dan wordt de verbinding Lelystad-Dronten vanaf zondag weer in gebruik genomen.

Sinds de omvangrijke stroomstoring op vrijdag 2 september ligt al het treinverkeer tussen Lelystad en Dronten plat. Een hoogspanningskabel viel tijdens de storing op een bovenleiding bij Lelystad-Noord. Op een traject van zeven kilometer lang raakte daardoor alle kabels, schakelaars en andere apparatuur defect.

Zondag weer treinverkeer

Een woordvoerder van ProRail zegt tegenover OVPro’s zusterpublicatie SpoorPro dat de kans “heel groot” is dat het treinverkeer – na een noodgedwongen buitendienststelling van ruim drie maanden – op zondag 11 december eindelijk weer kan worden hervat. “We zijn sinds vandaag zo goed als klaar met alle werkzaamheden”, zo omschrijft ProRail de huidige stand van zaken op het spoortraject.

“Om veilig te rijden moet je natuurlijk, naast de werkzaamheden, ook testen of alles het goed doet. De komende dagen nemen we de tijd daarvoor. Dat zorgt ervoor dat we zaterdag aan het einde van de dag klaar zijn met alle werkzaamheden en dat er zondag weer gereden kan worden”, aldus de woordvoerder.

Oplevering parallel aan nieuwe dienstregeling NS

ProRail noemt de reparatiewerkzaamheden aan het spoor een “uniek project” met een “unieke planning”. Maar de eerste weken na de schade was er nog helemaal geen planning, zo blikt de spoorbeheerder terug op de periode vlak na de stroomstoring en alle gevolgen daarvan. ProRail: “De eerste weken zijn we bezig geweest met het in kaart brengen van de schade en inschattingen maken van hoe lang alles ging duren.” Uiteindelijk heeft de spoorbeheerder alles op alles gezet om op – de intern beoogde streefdatum – zondag 11 december klaar te zijn met alle werkzaamheden.

ProRail heeft er niet zomaar voor gekozen om het spoor tussen Lelystad en Dronten op 11 december weer operationeel te krijgen. Op die dag gaat namelijk de nieuwe dienstregeling 2023 van NS in. “Sinds we die datum hebben bepaald zijn we mooi op schema gebleven”, concludeert de spoorbeheerder.

Flexibiliteit

De belangrijkste les die ProRail van de omvangrijke hersteloperatie heeft geleerd is “dat als we als spoorsector onze schouders ergens onder zetten, er ontzettend veel mogelijk is.” Maar er is ook een kanttekening: “Tegelijk was dit een crisis die ook veel van ons personeel heeft geëist: er is heel hard gewerkt. Het is dus ook goed dat we dit in onze normale projecten niet nodig hebben.”

ProRail prijst de ontzettende flexibiliteit van alle partners die betrokken zijn en waren bij het project. “Van de vervoerders tot onze aannemers. Alleen door die samenwerking is het gelukt om zo snel klaar te zijn, anders had het langer geduurd”, aldus ProRail. “Dat is een groot compliment waard voor onze partners”, zo besluit de woordvoerder.

Dit artikel verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.