Treinkaartjes duurder

Brancheverenigingen: ‘Belasting op openbaar vervoer moet omlaag’

OV-chipkaart gaat verdwijnen.
Foto: Inchecken met ov-kaart. Beeld ter illustratie. Foto: ProMedia Group

De btw op kaartjes van het openbaar vervoer moet omlaag, bepleiten reizigersvereniging Rover en brancheorganisatie voor ov-bedrijven OV-NL. Door de btw te schrappen blijft de bus en tram “betaalbaar en aantrekkelijk”, schrijven de organisaties. Volgens hen is mobiliteit een fundamentele voorziening en hebben veel mensen het nu “zwaar” door de sterk gestegen prijzen als gevolg van de energiecrisis en de inflatie.

De btw is nu nog 9 procent en moet naar 0 procent, vinden de organisaties. Ze doen de oproep andermaal in de aanloop naar Prinsjesdag. Rover deed in januari 2020 ook al een oproep voor het verlagen van de btw in het openbaar vervoer.

“Lang niet iedereen is in het bezit van een auto of kan zijn bestemming lopend of met de fiets bereiken. Een grote groep mensen zijn aangewezen op het openbaar vervoer en ook de prijzen van het OV staan onder druk door de hoge inflatie”, zeggen OV-NL en Rover.

Klimaatdoelen

Volgens OV-NL en Rover staat Nederland naast de dalende koopkracht voor andere grote uitdagingen. Ze noemen onder andere de woningbouw en de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Het openbaar vervoer speelt daar een cruciale rol in volgens de organisaties. “Het OV is als schoon, duurzaam en inclusief vervoerssysteem een basisvoorwaarde om Nederland in beweging te houden en onze klimaat- en bereikbaarheidsdoelen te halen.”

Enige jaren geleden werd de belasting op het openbaar vervoer verhoogd van 6 procent naar 9 procent. De organisaties wijzen verder op een nieuwe Europese richtlijn die het mogelijk maakt de btw helemaal af te schaffen voor reizen met de bus, trein en metro.

Kamervragen

Eerder dit jaar vroeg SP-kamerlid Mahir Alkaya of afschaffen van btw op OV een optie is. In mei antwoordde de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingen, Marnix van Rij, dat het verlagen van de BTW IT-technisch niet eerder dan 2026 kan worden uitgevoerd.

De kosten van volledig afschaffen van de btw op openbaar vervoer liggen volgens Van Rij tussen de 300 en 400 miljoen euro, inclusief taxivervoer. Verlagen van het btw-tarief naar 6 procent kost tussen de 100 en 130 miljoen euro, maar is voorlopig niet aan de orde. De huidige IT-systemen van de Belastingdienst zijn er niet op ingericht. Weliswaar komen er nieuwe systemen, maar Van Rij verwacht dat invoering een langdurig traject wordt. Eerder dan 2026 zal verlaging dus in ieder geval niet lukken.

Treinkaartje wordt duurder

Op korte termijn is een belastingverlaging niet reëel, terwijl de treinkaartjes van de NS waarschijnlijk duurder worden vanaf volgend jaar. De NS mag de prijs van een treinkaartje alleen laten meestijgen met de verwachte inflatie voor het komende jaar.

“De verwachte inflatie voor het komende jaar is veel hoger dan die van de afgelopen jaren”, vertelt een NS-woordvoerder. Daardoor is de kans groot dat de prijsverhoging van de treinkaartjes groter zal zijn dan voorheen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.