Snelheid ICNG op HSL pas in 2023 naar 200 kilometer per uur
De snelheidsverhoging op de HSL-Zuid tot 200 kilometer per uur kan pas na 2022 worden doorgevoerd, een jaar later dan gepland. Dit als gevolg van verstoringen bij de levering en het testen van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) door de coronacrisis. Dat maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven afgelopen week bekend in een brief aan de Tweede Kamer.
De snelheid van de ICNG kan pas in 2023 van 160 naar 200 kilometer per uur. Dit omdat vervoerder NS er niet in slaagt om aan de concessieverplichting te voldoen om in 2021 alle nieuwe intercity’s op het traject in gebruik te hebben. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meldde de vertraging in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin maakte zij bekend dat de concessie voor het Nederlandse hoofdspoornetwerk, inclusief HSL voor de periode na 2024 onderhands gunt aan NS.
Vertraging
Volgens treinenbouwer Alstom lopen de leveringen van onderdelen vanuit China al sinds februari vertraging op. Verder werden de testritten in Tsjechië halverwege maart stilgelegd omdat de betrokken specialisten van Alstom en zijn leveranciers de grens niet meer over mochten. Vervolgens moest in april de productie in Polen worden stilgelegd vanwege een gebrek aan onderdelen. Ook de softwareontwikkeling in India wordt geraakt door de gevolgen van het coronavirus, melden NS en het ministerie van IenW.
Inmiddels is de productie in Polen volgens projectdirecteur Hans Blaauw van Alstom weer gestart en wordt er gewerkt aan de herstart van het testen in Tsjechië. “Nog niet alle leveranciers zijn terug op snelheid met hun leveringen en daarnaast is er het risico dat toeleverende bedrijven uitvallen vanwege de economische gevolgen van het coronavirus. We hebben veel last gehad bij het testen en valideren in Tsjechië omdat dit land als een van de eersten zijn grenzen sloot vanwege COVID-19.” Een deel van de testwerkzaamheden kunnen sinds afgelopen week ook in Nederland gedaan worden omdat er nu twee ICNG’s in Nederland zijn. Een voor testen op het spoor en een voor het opleiden van personeel.
Fyra-enquête
Naar verwachting worden de eerste exemplaren ingezet voor reizigersvervoer tegen het einde van 2021 of begin 2022. De reden dat niet vanaf het begin op volle snelheid met deze treinen gereden kan worden, heeft onder meer te maken met de aanbevelingen uit de parlementaire enquête Fyra. Er moet eerst voldoende door NS zelf zijn getest en ervaring in de reizigersdienst worden opgedaan met het nieuwe materieel, voordat ze volledig in gebruik kunnen worden genomen en de snelheid kan worden verhoogd. Verder is van belang dat eerst alle huidige treinstellen op de HSL zijn vervangen door het nieuwe snellere materieel. Pas daarna kan de dienstregeling worden aangepast om daadwerkelijk met 200 kilometer per uur te rijden. Dat lukt volgens de NS niet meer op tijd.
Lees ook:
NS start testen Intercity Nieuwe Generatie in Nederland
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?