OV ombudsman: verbeter prijs en gemak internationaal treinreizen

Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys
Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

Een internationale trein moet qua prijs en qua gemak net zo aantrekkelijk zijn als de auto of het vliegtuig. Daarom is het aan vervoerders om te zorgen voor een simpeler boekingsproces en voor een betere compensatie bij vertragingen. Dat schrijft de OV Ombudsman in de derde kwartaalrapportage van 2019.

De ombudsman benadrukt hoe belangrijk het gebruik van het OV is in de huidige tijd, maar daarvoor is het noodzakelijk dat enkele knelpunten worden aangepakt. De prijs voor het ticket kan transparanter, het boeken moet eenvoudiger en de compensatieregeling kan flink beter.

Boekingsproces

Er wordt in ieder geval gepleit voor meer flexibiliteit in het boeken. Momenteel kunnen ticketprijzen tijdens het boeken plotseling hoger worden en als reizigers een flexibele datum of tijdstip willen krijgen, moeten ze hier extra voor betalen. Het gebeurt bovendien nogal eens dat tickets wel worden aangeboden, maar bij boeking toch niet beschikbaar blijken te zijn. Een goede oplossing is de oprichting van een platform zoals in luchtvaart normaal is. Reizigers kunnen daar gemakkelijk naar het goedkoopste ticket zoeken bij de verschillende aanbieders.

Daarnaast bekritiseert de OV ombudsman de huidige compensatieregeling bij vertraging voor internationale treinreizen. Als reizigers vertraging oplopen bij een reis met meerdere vervoerders, dan zijn alle partijen slechts verantwoordelijk voor de vertraging die op hun ‘eigen’ traject is opgetreden. Dat kan ervoor zorgen dat reizigers nauwelijks gecompenseerd worden, terwijl ze uren vertraging oplopen. Internationaal treinreizen zou aantrekkelijker worden als bij de compensatie naar de vertraging over de hele treinreis wordt gekeken, zelfs als de reis wordt uitgevoerd door verschillende OV-vervoerders.

Fietsen

Ditmaal geeft de OV ombudsman ook speciale aandacht aan de grote hoeveelheid fietsen op stations. De combinatie fiets-trein is erg succesvol, maar het is noodzakelijk om te voorkomen dat die combinatie niet aan het eigen succes ten onder gaat. Er moet dus voldoende ruimte zijn voor fietsen en dat kan niet als er veel parkeerplaatsen worden ingenomen door zogenaamde ‘weesfietsen’ of fietswrakken.

Nu blijkt al dat op sommige stations tot wel 20 procent van het aantal stallingsplaatsen wordt ingenomen door fietsen die niet meer worden opgehaald door hun eigenaar. Gemeenten zouden deze voertuigen op tijd moeten verwijderen en kunnen dat ook volgens de OV ombudsman. “Door de standaard Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de Vereniging Nederlandse Gemeenten in de eigen gemeente aan te nemen, is die bevoegdheid in te regelen. Dit zou de bottleneck niet horen te zijn. Is de juiste APV van kracht, dan is actief handhaven van belang.”

Succes

De OV ombudsman geeft ook een compliment aan de vervoerders. In de vorige rapportage werd namelijk kritiek geleverd op de communicatie over treinabonnementen voor 60-plussers en OV-businesscards. “Op beide punten zijn de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd. Goed om dat te mogen signaleren”, aldus de ombudsman.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “OV ombudsman: verbeter prijs en gemak internationaal treinreizen”

kees boer|12.11.19|17:19

Nou dat werd hoogtijd dat deze daarvan wat zegt,vooral dat tweede keer aanvang tarief dat men betalen moet op korte grenstrajecten zoals Roosendaal – Essen en Oldenzaal – Bad Bentheim is gewoon absurd