NS: over half jaar plan voor snellere trein Amsterdam-Berlijn

IC Berlijn (foto: NS)
Beeldbank NS

Het aantal treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn kan verdubbelen naar twee miljoen reizigers door de reistijd te verkorten naar vier uur. Dat is een prognose van NS. Er wordt nu gewerkt aan een plan dat beschrijft hoe de verbinding Amsterdam-Berlijn op korte termijn sneller kan en welke investeringen hiervoor nodig zijn in de infrastructuur. 

Er wordt al een hele tijd gesproken over een mogelijke snellere verbinding tussen de Nederlandse en Duitse hoofdstad. Op dit moment duurt de reis tussen de twee steden nog 6,5 uur, maar door dit flink in te korten wordt de trein een serieus alternatief voor het vliegtuig. Een marktaandeel van 30 tot 35 procent is dan realistisch en haalbaar, meent de vervoerder.

Investeringen

Tijdens de spoorvakbeurs Innotrans gaven de Duitse betrokken overheden aan voor het plan voor de versnelling te zijn en de Nederlandse staatssecretaris Stientje van Veldhoven deed dat al eerder. Wel zijn hiervoor flinke investeringen nodig, zowel aan de Nederlandse als aan de Duitse kant van de grens. “Belangrijk is daarom dat de partners NS, ProRail en Deutsche Bahn samen optrekken”, aldus de vervoerder.

Ook is contact geweest met alle betrokken partijen. Zo heeft de Duitse staatssecretaris Ferlemann beloofd zich in te zetten voor beter materieel en de beschikbaarheid van snellere treinpaden. Bovendien heeft NS met Deutsche Bahn afgesproken om in de komende zes maanden een versnellingsagenda op te stellen die aansluit bij het gezamenlijke plan voor versnelling.

Concurrentie vliegtuig

De snellere trein staat bij NS al een hele tijd op de agenda, zodat er een treinverbinding ontstaat die concurrerend is met het vliegtuig. Daarom heeft de vervoerder toegezegd alles te doen wat mogelijk is op het gebied van dienstregeling en materieel. De vervoerder liet onlangs eenmalig een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn rijden.

Het verminderen van het vliegverkeer op relatief korte afstanden is bovendien ook een speerpunt van Europa. Elisabeth Werner heeft namens de Europese Commissie aangegeven dat capital-to-capital verbindingen prioriteit van Europa zijn. Deze verbinding zou daarvoor een perfecte showcase kan worden, vindt zij.

Duitsland

De ambities voor deze verbinding passen verder ook bij de plannen van de Duitse regering. De versnelling is onderdeel van het Duitse programma voor hoogfrequent spoor, het Deutschland Takt 2030. Daarom worden de opties voor versnelling ook binnen dit kader verder onderzocht. Ook het rijden van een extra binnenlandse trein op de bestaande route – waardoor de intercity Berlijn minder vaak hoeft te stoppen – of een route via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg zijn mogelijkheden voor de Duitse Bundesverkehrsminister die goed in kaart moeten worden gebracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS: over half jaar plan voor snellere trein Amsterdam-Berlijn”

Pat Rick|10.10.18|12:11

Op termijn moet het stuk tussen A’foort en Bad Oeynhausen moeten worden aangepakt, vooral na Hengelo is de snelheid max 125 km . Pas na Bad Oeynhausen ligt Duits HSL tot Berlijn. Wellicht kan Europees geld gebruikt worden voor een grensoverschrijdende HSL-lijn tussen Hengelo en Bad Oeynhausen (waardoor Osnabrugge ook verbonden wordt met het Duitse HSL-net). Tot die tijd rijden via Arnhem, Essen?

kees boer|09.10.18|20:50

Dit spreekt me wel aan gezien de huidige IC rijtuigen inmiddels al 40 jaar oud zijn doch ook jammer dat het baanvak Zwolle- Wierden niet meteen ook dubbelsporig is gemaakt met de elektrificatie gezien de route variant via Flevoland ook moet worden meegenomen

Fred Andrioli|09.10.18|14:35

Sneller kan ook met een ICE Amsterdam-Osnabrück-Hannover-Berlijn. Die kan profiteren van de HSL Hannover-Berlijn en over een traject ten westen van Hannover kan nu al met 200 km/h gereden worden.
Locwissel in Bentheim is niet meer nodig en met het overslaan van ca. 10 stations in Nederland en Duitsland kan, zelfs zonder investeringen in de infra, de reistijd al aanzienlijk worden bekort.