Reizigers Arriva-treinen in Limburg praten mee over inrichting
De nieuwe Flirt-treinen die vanaf 2016 onder de vlag van Arriva in Limburg gaan rijden, krijgen extra voorzieningen voor reizigers met een beperking. Zo worden de stangen in de trein rood geschilderd zodat reizigers met een visuele beperking de stangen goed kunnen onderscheiden. Ook is ervoor gekozen om rond de zitplaatsen een licht afwijkende vloerkleur toe te passen in plaats van één kleur op de hele vloer. Op die manier is er een natuurlijk onderscheid tussen het zitgedeelte en het gangpad. Deze suggesties komen van reizigers zelf en belangenverenigingen.
De opstelplaats voor fietsen komt direct naast de instapdeur, in plaats van in het gangpad nabij het toilet zoals in het standaardontwerp het geval was. Hiervoor is gekozen om de doorgang zoveel mogelijk vrij te houden voor onder andere rolstoelen, kinderwagens en andere reizigers. De AED (Automatische Externe Defibrillator) komt op een centrale plek in de trein te hangen, in plaats van voorin de trein bij de machinistencabine. Ook komen er twee loungebanken die aan weerszijden van het gangpad tegenover elkaar worden geplaatst.
Afgelopen week brachten vertegenwoordigers van de provincie Limburg, Reizigersoverleg Limburg, belangenverenigingen en reizigers een bezoek aan de fabriek van Stadler, maker van de Flirt-treinen, in Zwitserland. Tijdens de driedaagse reis mochten de gasten op locatie keuzes maken over de vorm van de tafels, bekleding van de stoelen en kleur van de wanden in de Limburgse treinen.
Inrichting
Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland: “Door deze bijeenkomst in de fabriek van Stadler in Zwitserland te organiseren laten we de Limburgse reiziger meedenken en –beslissen over de inrichting van de treinen. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk, want de Limburgse reiziger gaat vanaf december 2016 gebruik maken van deze treinen en op deze manier worden er beslissingen genomen vanuit het oogpunt van de reiziger.”
Met ingang van 11 december 2016 verzorgt Arriva het openbaar vervoer in Limburg. Behalve de Flirt-treinen van Stadler neemt Arriva acht treinstellen over van huidige vervoerder Veolia. Ook zet Arriva ruim 200 nieuwe bussen in, inclusief buurtbussen. Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond komen extra treinstellen om de drukte op te vangen.
Meer reizigers
De vervoerder wil dertig procent meer treinreizigers trekken en vijftien procent meer busreizigers. Treinen moeten ieder half uur vertrekken, liefst de hele dag. Er komen enkele tientallen nieuwe banen bij voor mensen met een aftand tot de arbeidsmarkt. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren. Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen, aangevuld met opstapplaatsen verspreid over de provincie waar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten.
De aanbestedingsprocedure in Limburg verliep stroef vanwege fraude bij NS-dochter Abellio. Een voormalig bestuurder van mededinger Veolia speelde vertrouwelijke informatie door naar Abellio en trad daar later ook in dienst. De provincie Limburg herriep daarop de aanvankelijk door Abellio gewonnen aanbesteding en riep runner-up Arriva uit tot winnaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?