Treinvervoerder Arriva wil compensatie voor hogere dieselprijs
De afschaffing van het belastingvoordeel op diesel kost treinvervoerder Arriva jaarlijks vier miljoen euro. Als er geen compensatie komt, dan ziet de vervoerder geen andere mogelijkheid dan de hogere brandstofprijs door te berekenen in de prijs van het treinkaartje.
Arriva rijdt met dieseltreinen in de provincies Groningen, Friesland en Gelderland. Een dieseltrein rijdt één kilometer op één liter diesel. “Dit betekent voor ons een extra kostenpost van vier miljoen euro per jaar”, zegt directeur Anne Hettinga in de Leeuwarder Courant.
Oplossingen
Volgens Hettinga zijn er drie mogelijke oplossingen: “We nemen het verlies voor eigen rekening. Dat hebben we tot nu toe dan ook gedaan in afwachting van een echte oplossing. We willen niet de reiziger de dupe laten worden. Maar dit kunnen we natuurlijk niet tot in de eeuwigheid volhouden. Een andere mogelijkheid is met onze opdrachtgevers, de drie provincies, om de tafel te gaan en over compensatie te praten. De laatste optie is het prijskaartje te verhogen.”
Het kabinet besloot om per 1 januari 2013 het het tariefverschil tussen de voordelige rode diesel en de ‘gewone’ diesel op te heffen. Gevolg is dat de prijs per liter 0,19 euro is verhoogd. Ook vanuit de hoek van de spoorgoederenvervoerders klinken flinke bezwaren tegen het opheffen van dit belastingvoordeel. Werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer vreest dat Nederland door de accijnsverhoging minder aantrekkelijk wordt voor spoorgoederenvervoerders.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Goedemiddag,
Ik ben bezig met een artikel over reizigers in Súdwest-Fryslân, die worden geconfronteerd met de eventuele prijsverhoging. Ik ben daarvoor op zoek naar mensen die regelmatig met Arriva per trein reizen en die willen meewerken aan een (kort) interview per mail of telefoon. Reacties bij voorkeur via Twitter.