Infrabel: nog geen besluit over Lage LandenLijn
Infrabel heeft nog niet besloten of de Lage LandenLijn wordt toegelaten op het Belgische spoor. Eerst gaat de spoorbeheerder na of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen. Pas wordt bekeken welke spoorbedrijven gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt de conclusies die nu al worden getrokken ‘voorbarig’.
De Telegraaf schreef woensdag dat Infrabel voor 2014 alle treinpaden aan de NS gaat gunnen voor de treinen tussen Den Haag en Brussel. De Lage LandenLijn zou daardoor buitenspel komen staan.
Treinpaden
Volgens de gemeente Den Haag kunnen treinpaden ieder jaar worden aangevraagd. Als de Lage LandenLijn geen treinpaden krijgt, dan kan er volgend jaar gewoon een nieuwe aanvraag worden gedaan. De gemeente Den Haag en vervoerder Arriva verwachten overigens dat de eerste treinen pas vanaf 2015 zullen gaan rijden, zo meldt Den Haag FM.
Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding. Toen bekend werd dat Den Haag geen onderdeel zou gaan uitmaken van het internationale treinennetwerk, nam de gemeente zelf het initiatief om de verbinding met Brussel te herstellen.
Lage LandenLijn
De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond een reis met een gewone intercitytrein.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Als de LLL geen treinpaden kan krijgen, dan moet wettelijk gezien het traject overbelast moeten worden verklaard. En waarom zou NS die paden wel kunnen krijgen en LLL niet? Dat vraagt voor arbitrage. En NS gebruikt niet eens alle toegewezen paden.