Amsterdamse metronet

GVB neemt nieuwe M7-metrostellen in gebruik

Eerste nieuwe metro M7 van GVB. Foto: GVB/Grace Duchène

De nieuwe M7-metrostellen van GVB zullen op dinsdag 28 februari voor het eerst rijden op de lijnen 50 en 51. De nieuwe metro’s zou oorspronkelijk in het derde kwartaal van 2022 rijden, maar door tegenvallers als corona en een complexer ontwerpproces van het nieuwe treinbeveiligingssysteem bleek dat niet haalbaar. 

In november 2018 heeft GVB dertig metro’s (met een optiepakket voor extra metrovoertuigen) gekocht bij de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop is gerealiseerd met subsidie van de  Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. GVB noemde het destijds “een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren.”

De nieuwe metro’s moeten de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. De nieuwe metro’s lijken qua interieurs op de voorgangers. Ook het qua uiterlijk hebben de metro’s de bekende R-netstijl. De nieuwe metro’s zijn ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.

Automatische metro

In de metro van zestig meter kunnen 480 passagiers vervoerd worden, daarvan zijn tenminste 78 zitplaatsen. “De metrobestuurder werkt in een comfortabele cabine. Deze is afgesloten van het reizigersgedeelte”, meldt het GVB. “De nieuwe metro is overigens voorbereid om in de toekomst geheel automatisch te kunnen rijden. In dat geval is de cabine niet meer nodig. De cabine en bedieningsapparatuur zouden dan verwijderd kunnen worden. De vrijgekomen ruimte kan dan gebruikt worden voor het vervoeren van extra reizigers.”

In Brussel rijden dezelfde metrostellen als sinds 2021 op diverse lijnen. Daar kampen de metrostellen met bovenmatige wielslijtage. Dat leidt tot extra geluid- en trillingshinder voor omwonenden. Het GVB laat weten dat zij niet bekend zijn met de problematiek in bij de Brusselse metro. De testritten met de M7 gaven “ook geen aanleiding voor zorgen hierover”, zegt GVB-woordvoerder Edgar van de Pas.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “GVB neemt nieuwe M7-metrostellen in gebruik”

Paul Lamote|04.03.23|11:39

De nieuwe stellen bestaan maar uit 3 wagens en het gvb begint nu steeds meer treinen met een los stel te rijden waardoor de capaciteit halveert. Ellende dus.