Hoekse Lijn valt opnieuw enkele miljoenen duurder uit
Door de gestegen kosten van bouwmaterialen zal de ombouw van de Hoekse Lijn van spoorlijn naar metrolijn enkele miljoenen hoger uitpakken. Dat meldt de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils in zijn laatste voortgangsrapportage over het project aan de gemeenteraad.
De kosten kunnen volgens hem niet binnen de post onvoorzien worden opgevangen. De overschrijding zit in het laatste stuk van de lijn naar het strand waar Rotterdam nu mee bezig is: Metro aan Zee.
De werkzaamheden aan de infrastructuur zitten in de afrondende fase. De koppeling van het verlengde tracé met de bestaande Hoekse Lijn, metrolijn B, is inmiddels afgerond. Halverwege vorige maand is Metro aan Zee begonnen met de eerste testvoertuigen te laten rijden over het nieuwe metrospoor.
Planning op koers
Ook het werk aan station Hoek van Holland Strand is vergevorderd. Er is volgens Van Gils overeenstemming bereikt over het herstel van de betonnen buitenwanden van station Strand. Dat zal de komende periode gebeuren. In november vorig jaar melde aannemer ABS (Aanneemcombinatie Boskalis Swietelsky) dat er iets misgegaan was bij het storten van de betonnen buitenwanden van het nieuwe metrostation. De problemen kwamen aan het licht bij het verwijderen van de bekisting.
De realisatie ligt nog steeds op koers, meldt de wethouder. De bedoeling is dat dat reizigers vanaf deze zomer gebruik kunnen maken van het verlengde tracé naar Hoek van Holland Strand.
Beveiligingssoftware
De beveiligingssoftware vraagt nog steeds aandacht. Dit jaar is gewerkt aan nieuwe versies, schrijft Van Gils. In maart is een nieuwe versie geïnstalleerd met oog op de koppeling van Metro aan Zee aan de rest van de lijn. Die versie blijkt nu kleine onvolkomenheden te bevatten. Ze hebben volgens Van Gils geen relatie met de veiligheid. In de loop van deze maand wordt er een nieuwe softwareversie geïnstalleerd.
De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland liep zo’n twee jaar vertraging op. De lijn zou eigenlijk in het najaar van 2017 klaar moeten zijn, maar dat werd najaar 2019. De vertraging werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door de beveiligingssoftware.
Lees ook
- Vertraging metrostation Hoek van Holland Strand lijkt mee te vallen
- Nieuwe tegenslag voor verlenging Hoekse Lijn
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
De stijging van de prijzen materiaalkosten is botte pech en had niet voorzien kunnen worden. Toch goed dat dit Hoekse Lijn is omgebouwd, want men kan dan meer en goedkoper hoogwaardig OV aanbieden in nog groter deel van de METROpoolregio MRDH. En waarom kan zoiets niet in A’dam? Bijvoorbeeld De Blauwe Tram herstellen als metro via Haarlem naar Zandvoort, zodat bij drukke stranddagen men veel meer capaciteit heeft. Of havenspoor naar Vlothavenweg begin maken van metrolijn CS- Havenstad – Zaandam