Europa wil minder Chinese bussen met nieuw industriebeleid
De Europese Commissie komt deze week met drie verschillende voorstellen om het industriebeleid te hervormen. Europa wil minder afhankelijk worden van onder andere China voor de productie van batterijen. Europarlementariër Tom Berendsen geeft de 250 Chinese BYD-bussen in Gelderland als voorbeeld. Volgens Berendsen moet de Europese markt voortaan zelf batterijen produceren. “We geven regionale overheden de instrumenten om voortaan voor Europese bussen te kiezen.”
Berendsen noemt de 250 BYD-bussen in Gelderland als voorbeeld. De bussen bleken goedkoop, waardoor Keolis de aanbesteding van de concessie won. De bussen bleken achteraf duurkoop met de aanhoudende problemen. Zij konden het beste en goedkoopste bod aanbieden door de bussen uit China. Volgens CDA-Europarlementariër Tom Berendsen is deze afhankelijkheid van China onbegrijpelijk, zo zegt hij in het AD.
Berendsen is daarom in het Europese Parlement bezig om de Europese industrie te beschermen, en met succes. De Europese Commissie komt met verschillende voorstellen. De Commissie wil groene energie betaalbaar maken, waardoor het loont voor bedrijven om te verduurzamen. Ook kondigde de Europese Commissie een voorstel aan om meer in te zetten op technologische ontwikkeling in Europa op het gebied van duurzaamheid. Tot slot stelt de Europese Commissie voor om de mijnbouw belangrijke materialen zoals lithium in Europa te vergemakkelijken.
Lithium uit Europa
In de zogenoemde ‘Critical Raw Materials Act’ stelt de Europese Commissie dat over zeven jaar 30 procent van gevraagde hoeveelheid lithium uit Europees grondgebied moet komen. Ook moet in 2030 meer kostbare materialen hergebruikt kunnen worden. “Laten we verzekeren dat de toekomst van de industrie in Europa ligt”, zegt Ursula Von der Leyen, president van de Europese Commissie over het voorstel.
“We versterken hiermee onze positie als het gaat om de materialen die we hard nodig hebben voor de toekomst en waarvoor we nu te afhankelijk zijn van andere delen van de wereld”, zegt Berendsen op LinkedIn. Momenteel worden in China de meeste batterijen geproduceerd voor elektrische voertuigen. Uit een onderzoek van SNE Research blijkt dat het Chinese Catl 32,6 procent van de wereldwijde batterijproductie voor elektrische wagens voor zijn rekening neemt. Andere bedrijven met een groot marktaandeel zijn het Zuid-Koreaanse LG Energy Solution en het Japanse Panasonic; respectievelijk 20,3 en 12,2 procent. De tien grootste bedrijven zijn allemaal Aziatisch en voorzien 90 procent van de markt.
Europese batterijen
Europees grondgebied bevat ook lithium en daarmee kunnen ook volledig Europese batterijen geproduceerd worden. Mijnbouwer Imerys heeft aangekondigd in Frankrijk in 2028 een mijn te openen die jaarlijks 700.000 elektrische auto’s van een lithium-ion accu kan voorzien. De lithiummijnen in zijn echter niet onomstreden. Volgens bewoners zorgen de mijnen op grote schade aan het landschap. Het openen van lithiummijn heeft in onder andere Portugal en Servië al tot protesten geleid.
Over de voorstellen van de Europese Commissie moet nog gestemd worden en sommige lidstaten twijfelen nog. Vooral Duitsland, Hongarije en Griekenland willen niet dat China te hard door het nieuwe Europese industriebeleid wordt getroffen. De bestaande handelsbelangen van de landen zijn te groot.
Berendsen hoopt dat de voorstellen ingestemd worden. “Om onze manier van leven te blijven beschermen, moet de EU zelf weer aan het stuur zitten”, besluit de Europarlementariër.
Lees ook:
- Problemen met BYD-bussen IJssel-Vecht nog altijd niet opgelost
- Groei elektrische bus in Europa zet fors door in 2022
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Inderdaad dit is protectionisme.
Bovendien hoe gaat het dan met de BYD bussen die worden geproduceerd in hun fabriek in Hongarije?
We slaan weer lekker door….
Ik ben het niet met u eens. VDL, ontstaan uit BOVA/Berkhof/Hainje, is volgens mij toch aardig succesvol met electrische bussen die niet alleen in Nederland naar ook bij tal van buitenlandse OV bedrijven in gebruik zijn.En Den Oudsten heeft het niet gered maar was toch aardig innovatief met lagevloerbussen. En al te innovatief is ook niet alles.Hier afgeschreven bussen rijden nog jaren lang in o.a. Oost Europa, Afrika, Suriname en op Cuba. Ik zie dat met electrische bussen nog niet gebeuren.
Heeft u weleens gehoord van Bova/Berkhof/Hainje die al geruime tijd onder de naam VDL electrische bussen produceren en die niet alleen in Nederland in gebruik zijn maar ook in tal van andere Europese staten. En Den Oudsten heeft het weliswaar niet gered maar was toch succesvol met de transitie naar lagevloerbussen.
Dit riekt naar ordinair protectionisme om de bepaald niet in innovatie uitblinkende Europese bussector tegen concurrentie te beschermen.