Onderzoek

Problemen met BYD-bussen IJssel-Vecht nog altijd niet opgelost

De BYD-bussen van EBS op de stalling in Zwolle. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Bij vrijwel alle elektrische BYD-bussen die in de IJssel-Vecht concessie rijden, staat de positie van de stoel van de buschauffeur nog steeds niet goed. Daarnaast trekt 70 procent van de bussen naar rechts als er rechtdoor gereden moet worden. Dat blijkt uit een onderzoek van TÜV-Nord. 

Om de concessie IJssel-Vecht is de afgelopen jaren veel te doen geweest. Eind 2020 werd met veel bombarie aangekondigd dat de grootste elektrische bussenvloot van Nederland in de concessie zou gaan rijden. Maar liefst 256 elektrische bussen werden in één keer in dienst genomen. Al snel bleek dat er met de bussen het nodige mis was.

De bussen van het Chinese BYD (Build Your Dreams) vielen stil door softwareproblemen, ook ontstonden er problemen met de aandrijfmotor. Daarnaast was de plek waar de chauffeurs zaten ook niet op orde. In veel bussen deed de verwarming het niet of was er sprake van tocht. De stuurkolommen zaten los, er waaide fijnstof de bus in en ook de deuren gingen niet altijd goed open. Al deze problemen leidden tot fysieke klachten bij buschauffeurs. Toentertijd vertelde de voorzitter van de Ondernemingsraad van Keolis, dat het ziekteverzuim onder chauffeurs op sommige locaties tussen de 20 en 25 procent bedroeg.

Uitvoerig onderzoek

De bussen zijn aangeschaft in 2019 door Keolis. De vervoerder won in datzelfde jaar de IJssel-Vecht concessie, maar een paar maanden later bleek dat zich tijdens de inschrijving onregelmatigheden voordeden bij de vervoerder. Er zouden namelijk geheime, frauduleuze afspraken zijn gemaakt met de busfabrikanten, die de ruim 250 elektrische bussen mochten leveren. Zij zouden niet beboet worden, mochten de bussen te laat worden geleverd.

De provincie ging hierna opzoek naar een nieuwe vervoerder, met de voorwaarde dat de nieuwe elektrische BYD-bussen werden overgenomen.

De probleembussen werden uitvoerig onderzocht. Keolis ontving een boete van 5.000 euro per bus om de “urgentie bij BYD voor het oplossen van de problemen duidelijk te maken”, zo schreef de provincie destijds. EBS won de aanbesteding en moest de bussen verplicht overnemen. Onopgeloste gebreken zouden voor de rekening komen van Keolis. De overnamewaarde zou dan verminderen.

EBS rijdt vanaf december 2022 met de BYD-bussen rond in de concessie. EBS-directeur Wilko Mol meldde destijds dat ongeveer de helft van de bussen nog niet op orde was. Vooral de afwijking naar rechts was volgens de EBS-directeur een probleem. Tegenover de Stentor zei Mol dat de problemen zijn vastgesteld en dat de bussen gerepareerd werden.

Problemen van grotere aard

Het onderzoek van TÜV-Nord laat nu zien dat de problemen van grotere aard zijn. Niet alleen hebben 70 procent van de bussen een afwijking naar rechts, maar ook bij ruim 90 procent van de bussen staat de chauffeursstoel in een verkeerde positie. Een anonieme buschauffeur verklaart tegenover Omroep Gelderland dat die scheef op de stoel zit. “Als ik drie uur heb gereden, dan loop ik daarna heel slecht. Er zijn collega’s die strompelend uit de bus komen.”

Rug-, schouder- en armklachten hoor je vaak, maar ook een zere kont van de zittingen”, zegt een andere chauffeur. “Je komt stijf uit de bus”, zegt een derde. Een ander probleem dat in het onderzoek naar voren komt is dat het bedieningspaneel voor de verwarming niet goed werkt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren als bijvoorbeeld de ruiten van de bus beslagen zijn.

Klachten nemen af

Mol zegt daarentegen dat hij het aantal klachten ziet afnemen. Volgens EBS zijn er goede afspraken gemaakt met BYD, maar wanneer de problemen verholpen zijn kan EBS niet zeggen. “Het kost enige tijd, maar we doen het zo snel mogelijk. Het hangt ook af van de zaken die we tegenkomen. Dat gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag. Er is tijd voor nodig.”

Volgens de chauffeurs worden minder problemen gemeld. “Chauffeurs zijn het melden zat. Ik meld ook niet meer, omdat ik het gevoel heb dat er niet geluisterd wordt.” Directeur Mol herkent dat beeld niet. “Maar als er klachten van chauffeurs zijn, dan kijken we daar natuurlijk naar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.