Verlenging noodconcessies Arnhem-Nijmegen en Veluwe-Zuid
Het Gelderse provinciebestuur wil de noodconcessie voor het busvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen in combinatie met Veluwe-Zuid nog eens met anderhalf jaar verlengen. De extra kosten daarvan schat de provincie op 20 tot 46 miljoen euro. In september 2020 besloot Gelderland al tot een noodconcessie voor twee jaar.
Het plan voor de verlengde noodconcessies is ingegeven door de vele onzekerheden op dit moment, zoals de gevolgen van de coronacrisis, de snel stijgende brandstofprijzen en de oplopende spanning in de wereld door de oorlog in Oekraïne. Langjarige concessies vindt de provincie daardoor nu te risicovol.
Risico’s
De provincie Gelderland ziet de financiële druk op het openbaar vervoer toenemen. “De verwachting is dat de kosten tientallen miljoenen gaan stijgen als het huidige niveau van de dienstregeling en de voorzieningen worden gehandhaafd”, stelt het provinciebestuur. Daarover wil Gelderland in gesprek met het Rijk.
Met oog op de omvang van de concessies en het voornemen om over te stappen op emissieloze bussen had de voorbereiding voor een normale aanbesteding nu al moeten starten, als het nieuwe contract in december 2024 zou moeten ingaan. Vanwege de vele onzekerheden voorziet het provinciebestuur dat de inschrijfprijs bij een reguliere aanbesteding wel eens veel hoger kan uitpakken bij een dienstregeling die onveranderd blijft. Daarom willen Gedeputeerde Staten een tweede noodconcessie van anderhalf jaar, aansluitend op de nu geplande tweejarige noodconcessie tussen december 2022 en december 2024. De periode van 3,5 jaar die de noodconcessie dan in totaal duurt kan benut worden om een structurele oplossing te vinden samen met Provinciale Staten, Rijk, vervoerders en regionale partijen.
Extra kosten
De extra kosten van de aanvullende noodconcessie schat de provincie op 20 tot 46 miljoen euro. Dat geld moet nog gevonden worden in de begroting. Een deel zou mogelijk betaald kunnen worden uit de beschikbaarheidsvergoeding, mits het kabinet besluit om die regeling te verlengen. Ook al is de dekking nog niet rond, toch vindt het provinciebestuur het gerechtvaardigd om extra geld uit te trekken. “Zouden we dit niet doen, dan komt het openbaar vervoer in de regio’s Arnhem-Nijmegen en Veluwe-Zuid in het geding”, schrijft het provinciebestuur aan Provinciale Staten.
Uitgangspunt voor de twee noodconcessies is dat het gaat om kostencontracten, waarbij de provincie de vervoerder een vast bedrag betaalt en de provincie de reizigersinkomsten krijgt. Ook is Gelderland opbrengstverantwoordelijk. De gunning voor de noodconcessies Arnhem-Nijmegen en Veluwe-Zuid voor de periode tussen december 2022 en december 2024 verwacht de provincie rond de zomer van dit jaar te doen. Daarna volgt nog de gunning voor de concessies voor de periode tussen december 2024 en juni 2026.
Lees ook
- Gelderland trekt 2 miljoen extra uit voor trolleybus 2.0
- Gelderland en Overijssel overwegen kleinere OV-concessies
- GS kiezen voor samenvoegen OV-concessies in Oost-Nederland
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?